Siirry sisältöön
Tarvitseeko vibraattorin käytöstä pyrkiä eroon?
ID 279422
Moi, aloitin seksin harrastamisen n. 3kk sitten ja käytän samalla vibraattoria, joka saa minut tulemaan joka kerta. Onko vibran käyttö semmonen asia josta pitäisi päästä eroon, koska esim. Somessa näkyy välillä videoita, joissa puhutaan siitä kuinka sitä ei tarvitse ja ilmankin sitä voi saada orgasmin (jonka kyllä tiedän) ja olen yrittänytkin, mutta en ole onnistunut ja se on paljon helpompaa ja nopeampaa vibran kanssa. Mutta siis, pitäisikö mun vai harjoitella tulemaan ilman vibraattoria vai mitä häh??

Asiantuntija vastaa
27.06.2022 klo 16:06 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos kysymyksestäsi!
Osa ihmisistä nauttii seksistä seksilelujen kanssa, ja osa ei. Lelujen käytössä tärkeää on huolehtia turvallisuudesta niin, että väline ei jää jumiin tai aiheuta vahinkoa. Lisäksi kumppaniseksissä on tärkeää olla kaikkien osapuolten suostumus seksilelujen käyttöön. Käytön jälkeen välineen huolellinen pesu ja kuivaus pitää välineen kunnossa ja ehkäisee mahdollisia tulehduksia. Artikkelistamme voit lukea lisää tietoa siitä, mitä on tärkeää muistaa seksilelujen kanssa.
Seksilelujen käyttäminen ei yleisesti ole seksuaalisen nautinnon kannalta välttämätöntä, ja orgasmin saaminen on mahdollista myös ilman leluja. Orgasmin saaminen on kuitenkin hyvin yksilöllistä, ja toisinaan myös tilannekohtaista. Orgasmin saamiseen vaikuttaa hyvin moni asia, ja on hyvin tavallista, ettei orgasmi tule. Seksin tai itsetyydytyksen ei kuitenkaan tarvitse aina tähdätä orgasmiin, eikä orgasmi olekaan nautinnollisen seksin mitta. Joskus suorituspaineet siitä, että pitäisi saada orgasmi, voivat estää sen saamisen. Täältä voit lukea lisää siitä, mitä voi liittyä siihen, ettei orgasmi tule.
Tutkimusten mukaan vibraattorin käytön aiheuttamat haittavaikutukset, kuten pitkäaikainen tunnottomuus tai lyhytaikainen kipu tai ärsytys genitaalialueella, eivät ole kovin yleisiä, ja haittaavia sivuvaikutuksia on harvoin. Toisin sanoen, jos vibraattorin käyttö tuottaa itselle nautintoa, eikä haittavaikutuksia ilmene, ei vibraattorin käyttöä tarvitse lopettaa.