Siirry sisältöön
Saako ystävän luona runkata?
ID 283490
Ystävän luona runkkaaminen. Olen seksuaallisesti tosi villi ja aktiivinen. Olen joutunut kysymään monelta tyttöpuoliselta kaverilta tätä noloa kysymystä…saanko runkata hänen luona? Minua nolottaa kauheasti se et miten paljon nautin…olen tosi äänekäs ja voihkin herkästi. Olen pystynyt laukeamaan vaan muutaman tytön luona koska tulen niin kovaa. Viimeksi kun uskalsin tulla niin olin kuulunut Rappukäytävään asti. Onko mahdollista että minulla on herkkä “kikkeli” vai miksi olen niin herkkä nautinnolle? Moni on miettinyt kohdallani samaa

Asiantuntija vastaa
12.09.2022 klo 10:19 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi herkkyyttäsi seksuaalisen nautinnon ja peniksen tuntemusten suhteen. Ihmiset ovat yksilöitä sen suhteen, miten seksuaalisuuden kokevat. Sinänsä on hyvin tavallista, että seksi on mielessä paljon ja kehokin elää siinä mukana. Toisaalta on tavallista, että sukuelimissä tapahtuu reaktioita ilman seksuaalista halua. Tärkeää on kuitenkin oppia säätelemään omaa käyttäytymistä tilanteisiin sopivalla tavalla sekä rajaamaan seksin harrastaminen (itsetyydytys mukaan lukien) sellaisiin hetkiin, joissa voi olla rauhassa omassa tilassa eikä häiritse muita.
Itsetyydytyksen tarpeen kokeminen ei tarkoita sitä, että on välttämätöntä itsetyydyttää. Kannattaa siis opetella erottamaan tunteet ja käyttäytyminen toisistaan, sillä kiihottumiselle ei tarvitse välttämättä tehdä yhtään mitään. Tunteen voi antaa tulla ja mennä sitä tarkkaillen ja tunteesta irti päästäen. Tämä voi tuntua haastavalta ajatukselta, mutta tunteen tarkkailijan roolia ja tunteista irtipäästämistä voi harjoitella. Harjoittelemisesta on apua myös muiden tunteiden käsittelyssä. Yksi keino käsitellä tunteita on tietoisuustaitojen harjoittelu. Tietoisuustaitojen harjoittelussa pääset alkuun esimerkiksi Mieli Ry:n harjoitteilla, jotka löydät täältä. Mieli Ry tekee työtä mielenterveyden parissa, mutta näistä harjoituksista voi saada inspiraatiota myös nautinnollisten, mutta pakottavilta tuntuvien fiilisten käsittelyyn.
Mikäli seksikäyttäytyminen tuntuu sinulle pakonomaiselta etkä omin keinoin pysty hallitsemaan sitä, voi olla hyvä keskustella asiasta enemmän seksuaalineuvojan tai -terapeutin kanssa. Aikuisille ilmaisia seksuaalineuvonnan palveluita tarjoaa Sexpo. Sexpon palvelut löydät täältä. Meille puolestaan voi varata oman ajan seksuaalineuvojan vastaanotolle. Vapaat ajat voit kurkata täältä. Seksuaalineuvonnan päivystyschattimme puolestaan on tarkoitettu 13-19-vuotiaille nuorille. Päivystyschatin löydät täältä.
Meiltä löytyy myös nettitesti, joka auttaa pohtimaan omaa suhdetta itsetyydytykseen pakonomaisuuden näkökulmasta. Nettitestin löydät täältä.
Toivottavasti vastauksesta on apua pohdinnoissasi!