Siirry sisältöön
Saako 17- ja 19-v etäsuhteessa olevat ihmiset lähettää seksuaalissävytteisiä viestejä keskenään?
ID 306612
Hei. Saako 17- ja 19v etäsuhteessa olevat ihmiset lähettää seksuaalissävytteisiä viestejä keskenään olettaen että kyseessä ei ole luottamussuhde (opettaja, sukulainen yms)? Tämä jäi epäselväksi suojaikärajasta minulle.

Asiantuntija vastaa
11.04.2024 klo 18:28 , Väestöliitto
Hei,
kiitos yhteydentotostasi. Hieno juttu, että kysyt neuvoa epäselväksi jääneeseen asiaan.
Lähtökohtaisesti henkilöiden kesken tapahtuva seksuaalinen toimintaa ja seksi – myös seksuaalissävyinen viestittely – on ok, kun se toteutuu niissä rajoissa, jotka ovat kaikille asianomaisille vapaaehtoisia ja perustuvat itsemäärämisoikeuteen. Voit lukea lisää suostumuksesta artikkelistamme.
Seksuaalirikoksella tarkoitetaan  puolestaan sellaista tekoa, jolla loukataan toisen ihmisen seksuaalista itsemääräämisoikeutta ja joka on tehty vastoin toisen ihmisen suostumusta tai sellaisissa olosuhteissa, joissa suostumuksen antaminen ei ole mahdollista. Suostumuksen antaminen ei ole mahdollista, jos toinen on suojaikärajan ylä- ja toinen alapuolella (ellei sitten kyse ole lähes samanikäisistä nuorista). Kerrot, että luottamussuhdetta ei ole joten tämän tapauksen 17- ja 19-vuotiaat henkilöt ova molemmat ylittäneet suojaikärajan.
Poliisin verkkosivuilla otetaan kantaa seksiviestien lähettämiseen seuraavasti: “Saman ikäisten nuorten välinen vapaaehtoinen seurustelu tai siihen liittyvä keskinäinen seksuaalissävytteinen viestittely tai vapaaehtoinen molemminpuoliseen sopimukseen perustuva kuvien lähettely seurustellessa ei täytä seksuaalirikoksen kriteerejä. Paljastavia kuvia eteenpäin muille lähettämällä tai niitä someen postaamalla toisesta alle 18-vuotiaasta lapsesta tai nuoresta, syyllistyy yli 15-vuotias nuori itse rikokseen.”
Myös lasta seksuaalisesti esittävän kuvan hallussapito on rikos, ja tässä lainkohdassa lapsiksi katsotaan alle 18-vuotiaat. Eli jos jostain syystä joku tekisi rikosilmoituksen siitä, että 19-vuotias pitää hallussaan seksuaalissävytteistä kuvaa alaikäisestä, niin mitään ei tapahtuisi automaattisesti, vaan poliisi tutkisi asiaa ja sitä, onko rikos mahdollisesti tapahtunut. Sen jälkeen rikostutkinta voitaisiin päättää tai se voisi päätyä syyttäjälle syyteharkintaa.
Halutessasi voit lukea lisää seksuaalirikoslainsäädännön muutoksista RIKU:n blogista.
Toivottavasti vastauksesta on sinulle apua.  Halutessasi voit tulla juttelemaan lisää Seksuaalineuvontachatiimme.