Siirry sisältöön
Perhearki toimii, parisuhde, läheisyys ja seksi ei
ID 264389
Hei. Olemme olleet mieheni kanssa reilut 20 vuotta yhdessä. Vuosien saatossa on ollut ylä ja alamäkiä. Nyt on pitkään mennyt tasaisesti ilman suurempia riitoja. Meillä on 3 lasta, joiden harrastukset ja omat työmme vievät suurimman osan ajasta. Nyt syksyn aikana mieheni on miettinyt itsekseen asioita, eikä ole enää varma haluaako hän liittomme jatkuvan. Hän on kuulemma kaivannut vuosia enempi huomiota ja läheisyyttä, tästä hän on aiemminkin maininnut. Omat voimavarani arjen pyörityksen keskellä eivät vain ole riittäneet enempään läheisyyteen= seksiin. Itselle tärkeää on toisen huomioiminen arjen keskellä sekä toisen asioiden kuunteleminen. Nyt kun hän pohtii, haluaako jatkaa, sanoin että haluan tehdä parhaani, jotta suhteemme paranee ja voi jatkua. Olen antanut hänelle läheisyyttä halauksin ja pusuin, mutta hän vain työntää minut pois jollain verukkeella. Lyönkö itsekin hanskat tiskiin ja luovutan vai odotanko että hän saa ajatuksensa kasaan ja kertoo, haluaako jatkaa? En näe mitään mieltä yrittää yksin parantaa tilannetta ja antaa läheisyyttä, jos toinen on täysin kylmä minua kohtaan. Sanoo toki, ettei ole tarkoitus loukata, mutta sitä hän tekee koko ajan

Asiantuntija vastaa
23.11.2021 klo 08:33 - Vanhemmuuden asiantuntija , Väestöliitto
Hei, olet elänyt pitkään parisuhteessa, johon olet itse ollut ainakin päällisin puolin tyytyväinen. Lapset ja työ ovat vieneet aikaanne ja jossain määrin myös mahdollisuuden keskittyä parisuhteeseenne. Kysymyksesi perusteella vaikuttaa siltä, että lapsiperhearjen ja työn yhteensovittaminen on teidän kohdallanne jättänyt aikuisten välisen parisuhteen vaalimisen taka-alalle. Kerrot, että omat voimanvarasi eivät ole riittäneet enempään läheisyyteen, jonka kysymyksessäsi rinnastat seksiin. Onko tämä oma havaintosi tai oletteko yhdessä todenneet, että teidän suhteessanne läheisyys tarkoittaa nimenomaan seksiä? Koska samalla kerrot siitä, kuinka tärkeää itsellesi on kumppanin huomioiminen ja yhteys toiseen, jään miettimään, koetteko te puolisoina läheisyyden tarpeenne eri tavoin.
On varsin yleistä, että parisuhteessa kumppaneiden tarpeet intiimiin läheisyyteen ja toiminnalliseen seksiin ovat erilaisia. Kerrot puolisosi maininneen omista toiveistaan aiemminkin ja nyt hän on kertonut kipuilleensa asian suhteen jo vuosia. Kertomasi perusteella vaikuttaa siltä, että olette sivunneet aihetta silloin tällöin näiden vuosien aikana, mutta syystä tai toisesta paneutuminen toistenne tarpeiden kuulemiseen ja kohtaamiseen ei ole johtanut teitä molempia tyydyttävään muutokseen.
Yhteyden ja kosketuksen puute on saanut teidät molemmat pohtimaan suhteenne tulevaisuutta. Sinä olet pyrkinyt muutokseen tarjoamalla kumppanillesi sitä, mitä hän on kertonut olleensa vailla eli yhteyttä kosketuksen kautta, mutta olet tullut torjutuksi, mikä varmasti tuntuu hämmentävältä. Olethan yrittänyt toteuttaa juuri sitä, mitä hän on kokenut jääneensä vaille. Kertomasi perusteella vaikuttaa kuitenkin siltä, että puolisosi ei vastaavasti ole lähestynyt sinua vastaavalla tavalla kuullen niitä tarpeita, joita sinulla on.
Vaikuttaa siltä, että välillenne on vuosien aikana kasvanut ilmaisemattomien tarpeiden muuri, jonka murtaminen yksin ei ole helppoa. Intiimi läheisyys ja toimiva seksielämä rakentuvat toimivan ja avoimen tunneyhteyden pohjalle. Jos tunneyhteys on poikki vaikkapa niin, että toinen kumppaneista on ehtinyt kääntyä ikään kuin suhteesta poispäin, pohtimaan muita vaihtoehtoja fyysisen läheisyyden tarvevajeen vuoksi, on hyvä pysähtyä arvioimaan suhteen tilaan kokonaisvaltaisesti. Kun parisuhteen kipupisteitä kartoitetaan, löytyy niitä useimmiten molemmilta – jotain mikä on jäänyt sanomatta, huomaamatta, kohtaamatta, jotain mikä on tuntunut pahalta tai ikävältä, jotain mitä on joutunut varomaan, jotain mistä on pahoittanut mielensä ja jotain, mitä ei ole edes ymmärtänyt toisen kaipaavan.
Muutokseen tarvitaan toki teitä molempia, mutta myös yksin voi pyrkiä sysäämään muutosprosessia alkuun, kuten olet tehnytkin. Näkisin, että voisitte hyötyä ulkopuolisesta keskusteluavusta. Se voisi auttaa teitä ymmärtämään paremmin toistenne tarpeita juuri tässä elämäntilanteessa ja juuri nyt. Samalla saisitte työkaluja edistää yhteistä keskustelua rakentavalla tavalla, loukkaamatta toisianne sanoin tai teoin.
Väestöliiton maksuttomat palvelut löydät täältä:
https://www.hyvakysymys.fi/artikkeli/perhepulma/
Verkosta löytyy myös sisältöjä, joiden avulla voitte itse tutkia parisuhteenne tilaa ja tarpeita:
https://www.hyvakysymys.fi/kurssi/tunnekeskeinen-parisuhdekurssi/
https://www.hyvakysymys.fi/palvelukortti/mina-ja-me-parisuhteessa-verkkokurssi/
https://www.hyvakysymys.fi/tehtavat/keskustelutehtava-pareille-parisuhteen-laatutesti/