Siirry sisältöön
Pelkään, että olen raskaana.
ID 239987
Olen 14v tyttö, olen harrastanut seksiä ja ehkäisy on ollut käytössä kondomi siis. ja kuukautiset ovat olleet myöhässä nyt jo noin 2 viikkoa ja pelkään että olen raskaana vaikka kondomi ollu aina käytössä ja olen tarkistanut vielä että ei ole mennyt rikki??

Asiantuntija vastaa
04.01.2021 klo 12:40 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi siitä, että kuukautiset ovat myöhässä, vaikka kondomi on ollut emätinyhdynnässä käytössä. Valitettavasti kondomi ei ole täysin varma ehkäisyväline, ja kondomia käytetään monesti väärin, mikä lisää riskiä siihen, että ehkäisyteho raskautta tai seksitauteja vastaan ei ole hyvä. Pelkästään esimerkiksi väärän koon käyttäminen vähentää merkittävästi ehkäisytehoa.
Nyt on tärkeää, että raskauden mahdollisuus selvitään. Raskaustestejä löytyy edulliseen hintaan apteekeista. Raskaustestiin voi hakeutua myös terveysasemalle. Joskus raskaustestin voi saada myös kouluterkkarilta, mutta koska koulut ovat vielä kiinni, suosittelen hankkimaan testin itse. Koska kuukautisesi ovat jo kaksi viikkoa myöhässä, niin testitulokseen voi hyvin luottaa. Mikäli testitulos on positiivinen, on syytä olla yhteydessä paikalliseen terveyskeskukseen saman tien. Mikäli haluat keskeyttää raskauden, ei asiassa kannata viivytellä. Suosittelen myös lämpimästi ottamaan asian puheeksi vanhempiesi tai jonkun sellaisen aikuisen kanssa, jonka koet turvalliseksi. Puhuminen auttaa lievittämään mahdolliseen raskauteen liittyviä negatiivisia tunteita.
Jos testitulos on negatiivinen, niin kannattaa silti selvitellä kuukautisten viivästymisen syytä. Kuukautiset voivat viivästyä monenlaisista syistä, ja mahdollisista syistä voi keskustella esimerkiksi kouluterkkarin kanssa. Kouluterkkarin kanssa kannattaa keskustella myös muista ehkäisyvälineistä, mikäli sinulla on säännöllinen seksielämä. Kondomia tai suuseksisuojaa on syytä käyttää mikäli seksikumppaneita on useita eikä seksitautitilanteesta voi olla varma. Hormonaaliset ehkäisymenetelmät tarjoavat kuitenkin varmemman suojan raskaudelta.
Rohkaisen sinua käymään paikallisessa apteekissa hakemassa raskaustestin, jotta saat tilanteeseen varmuuden. Vaikka testitulos olisi positiivinen eli olisit raskaana, voi asialle silti tehdä jotain. Älä jää asian kanssa yksin vaan puhu asiasta aikuiselle, johon luotat ja/tai ota yhteys terveyskeskukseen. Terveyskeskuksen neuvontaan voi soittaa ja sinua ohjataan asiassasi eteenpäin. Olet myös lämpimästi tervetullut seksuaalineuvontachattiimme keskustelemaan tunteista, joita sinulla on asiaan liittyen herännyt. Voit lukea ao. linkeistä artikkeleita viestiisi liittyvistä aiheista.