Siirry sisältöön
Onko kuukautisten epäsäännöllisyys normaalia?
ID 273936
Hei! Oon 14 vee tyttö ja mulla on ollut menkat nyt vuoden ja 3 kk. Oli ekana vuonna todella epätasaiset ja saattoi tulla 4 kk välein tai pitempiäkin välejä, ja ei oo edelleenkään tasoittunut vaan yhtä epätasaiset. Onko tämä normaalia? Vai pitäiskö huolestua? Mulle on sanottu että ekana vuonna voi olla hyvinkin epätasaiset, mutta nyt on menossa jo toinen vuosi. Mietin vaan että pitäisiköhän niiden jo säännöllistyä pikku hiljaa. En siis oo sillein huolissani tai muuta, mutta oon jäänyt miettimään vaan että säännöllistyyköhän ne ikinä, vai mitä mun pitäis tehdä, vai voiko asialle ylipäätään tehdä mitään. Vai onko vaan niin että ekat vuodet (1- 2 v) on epäsäännölliset ja sit tasoittuu.

Asiantuntija vastaa
30.03.2022 klo 11:07 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi kuukautisia ja niiden epäsäännöllisyyttä ensimmäisten vuosien aikana.
Kuukautiset voivat olla epäsäännölliset ensimmäisten parin kolmen vuoden ajan eli vuotoa voi tulla useamman kuukauden välein. Mikäli koet muuten voivasi hyvin eikä sinulla on huolia terveyden suhteen, on kyse todennäköisesti siitä, että kuukautiset ovat vasta alkaneet reilu vuosi sitten.
Lisäksi kuukautisiin liittyy myöhemminkin vaihtelua, ja useimmilla kierto voi heitellä muutamilla päivillä, jopa viikolla, mikä on normaalia. Joillakuilla kierto on läpi elämän epäsäännöllinen. Tälle voi löytyä syitä, joita on hyvä selvitellä vasta myöhemmin, jos kierto ei ole lähtenyt tasoittumaan kahden kolmen vuoden aikana.
Toivottavasti vastauksesta on apua pohdinnoissasi!
Löydät meidän tuottaman artikkelin kuukautisista täältä.
Löydät Terveyskirjaston tuottaman artikkelin kuukautista täältä.