Siirry sisältöön
Onko keskeytetyssä emätinyhdynnässä raskauden riskiä?
ID 287888
Harrastin pari päivää sitten suojaamatonta seksiä poikaystäväni kanssa, mutta kuitenkin huolehdimme että hän vetää peniksen pois ennen laukeamista. Nyt kuitenkin minua huolettaa että olen raskaana. Hän sanoi, että hänellä ei ole tapana erittyä paljon siemensyöksyä edeltävää nestettä. Asun kaukana apteekista, joten mahdollisuus käydä ostamassa ehkäisypilleri on vasta viiden päivän kuluttua yhdynnästä. En tiedä yhtään mitä teen. Onko raskaus todennäköinen ja onko pilleri edelleen luotettava jos ottaisin sen viiden päivän kuluttua yhdynnästä?

Asiantuntija vastaa
07.12.2022 klo 13:14 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi jälkiehkäisyn tarpeellisuutta sekä tehoa viisi vuorokautta yhdynnästä.
Hyvä, kun lähetit meille viestiä nyt, kun jäit miettimään, suojaako keskeytetty yhdyntä riittävän hyvin raskaudelta. Yleisesti ottaen voidaan sanoa, ettei keskeytetty yhdyntä ole varsinainen ehkäisymenetelmä, mutta samaan aikaan raskautumisen mahdollisuuteen vaikuttaa moni asia keskeytetyssä yhdynnässä. Vaikka nyt kerron sinulle riskeistä, on tärkeää, että pyrit rauhoittamaan itseäsi, sillä vaikka olette tällä kertaa ottaneet riskin, ei se automaattisesti tarkoita raskautta.
Syy siihen, miksi keskeytettyä yhdyntää ei pidetä raskauden ehkäisykeinona on se, että tutkimuksissa on todettu, että myös esiliukaste, jota tulee ennen siemensyöksyä, saattaa olla hedelmöityskykyisiä siittiöitä. Lisäksi peniksen ulosvetäminen siemensyöksyn tullessa, voi tapahtua herkästi liian myöhään. Käsitykseni mukaan tutkimukset ovat viitanneet siihen, että hedelmöityskykyiset siittiöt esiliukasteessa saattaa vaihdella ihmisestä tai kerrasta toiseen. On tutkimusnäyttöä esimerkiksi sen puolesta, että joillakuilla siittiöitä saattaa ikään kuin “vuotaa” esiliukasteeseen. Tätä ei kuitenkaan voi itse tietää, onko esiliukasteessa siittiöitä vai ei. Tutkimusta tästä aiheesta joka tapauksessa tarvitaan lisää.
Toiseksi riski raskautumisen suhteen on suurempi, mikäli suojaamatonta yhdyntää on ollut kierron alkupuolella ennen ovulaatiota. Jälkiehkäisyllä pyritään nimenomaan estämään ovulaatio tai siirtämään sitä, jotta mahdolliset siittiöt eivät olisi hedelmöityskykyisiä sisälläsi enää ovulaatioaikaan. Siittiöt voivat säilyä hengissä elimistössä useita päiviä, ja tästä syystä yhdyntä ilman suojaa useita päiviä ennen ovulaatiota voi olla riski raskautumiselle.  Ihminen ei kuitenkaan voi tulla raskaaksi muina aikoina kuin ovulaatioaikaan. Ovulaatioaika puolestaan voi vaihdella, mutta kuukautisten säännöllisyys voi usein viitata siihen, että kuukautiskierto, mukaan lukien ovulaatio, on suunnilleen tietyssä vaiheessa n. 12-14 päivää ennen ensimmäistä kuukautisvuotopäivää. Monesti kierto kuitenkin hieman heittelee, ja tästä syystä voi olla vaikea arvioida riskialteinta aikaa raskautumisen suhteen.
Jälkiehkäisyä puolestaan voidaan suositella tilanteissa, jossa suojattu emätinyhdyntä ei ole jostain syystä onnistunut tai suojaa ei ole ollut. Hormonaalisia jälkiehkäisypillereitä on kahdenlaisia, ja toisen niistä voi ottaa vielä 5 vrk suojaamattomasta yhdynnästä. Hormonaalisen jälkiehkäisyn teho on kuitenkin sitä parempi, mitä nopeammin siihen turvautuu ja tästä syystä kannattaa pohtia, olisiko mitään muuta keinoa saada jälkiehkäisypilleri käyttöön mahdollisimman pian, mikäli koet tarvitsevasi sen. Hormoni- tai kuparikierukan asennusta käytetään myös jälkiehkäisymielessä, ja kierukan voi asentaa kuuden vuorokauden sisällä suojaamattomasta yhdynnästä. Kierukan asennus on luotettavin jälkiehkäisymenetelmä, ja se asennetaan terveydenhuollossa. Voit kuitenkin arvioida kohdallasi riskiä raskauden suhteen saamiesi tietojen perusteella. Lisäksi kannattaa jatkoa ajatellen pohtia teille sopivaa ehkäisymenetelmää, jotta sinun ei tarvitse jälkikäteen pohtia raskautta. Voit aina soittaa kuntasi terveydenhuollon neuvontaan näissä asioissa, jotta saat selkeät neuvot tilanteeseesi ja miten sinun kannattaisi edetä.
Suosittelen myös tekemään raskaustestin, mikäli kuukautiset eivät tule ajallaan tai kolme viikkoa suojaamattomasta yhdynnästä. Joskus raskaustesti on myös hyvä tehdä kolme viikkoa jälkiehkäisyn käytön jälkeen varmistaakseen sen teho, varsinkin jos kuukautiset eivät ole tulleet ajallaan, jolloin raskaustesti tehdään samantien. Lisäksi voit pohtia, että oliko tilanteessa riskiä seksitautien suhteen sekä tarvetta käydä seksitautitesteissä. Seksitaudin mahdollisuus voi olla olemassa silloin, jos kumppanilla tai sinulla on ollut seksiä myös muiden kanssa eikä seksitautitilannetta ole testattu.
Toivottavasti vastauksesta on apua pohdinnoissasi! Laitan alle vielä pari linkkiä avuksi sinulle. Olet myös lämpimästi tervetullut juttelemaan tilanteesta, ja siihen liittyvistä tunteita seksuaalineuvontachattiimme.
Täältä löydät tietoa jälkiehkäisystä.
Täältä löydät Terveyskirjaston artikkelin jälkiehkäisystä.
Täältä löydät Käypä hoito -suositukset jälkiehkäisyyn liittyen.