Siirry sisältöön
Onko ikäero aikuisten silmissä liian paha?
ID 272940
Hei! Olen 17-vuotias tyttö jolla on tällä hetkellä suhde 22-vuotiaaseen jätkään. En ole itse hänen kanssaan ollessani edes ajattele ikä eroamme, koska silloin tuntuu siltä kuin en edes huomaisi koko asiaa. Tämä jätkä ei ole esittäytynyt vanhemmilleni (minun päätöksestäni) koska olen pelännyt heidän reaktiotaan asiaan. Olen kuitenkin miettinyt joskus, onko meidän välinen ikäero ok? Olen mielestäni fiksu nuori nainen, joka osaa itse erottaa kuka on sopiva henkilö seurustelemaan kanssani. Tämä henkilö on osoittanut minulle olevansa tosissaan kanssani. Meitä molempia hieman mietitytti suhteemme alussa onko meidän ikäero liian suuri, ja pohdimme asiaa yhdessä. Päädyimme kuitenkin siihen tulokseen että jos suhde on molemmille osapuolille hyvä, ja kumpikaan ei ole alle lukio ikäinen niin ei siinä olisi mitään pahaa. Minua kuitenkin vielä askarruttaa nyt, että onko tämä ikäero aikuisten silmissä liian paha?

Asiantuntija vastaa
16.03.2022 klo 11:45 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos kysymyksestäsi!
On hienoa, että olette kumppanisi kanssa pohtineet yhdessä suhdettanne eri näkökulmista. On vaikea vastata yksiselitteisesti, mitä mieltä aikuiset ovat sinun ja kumppanisi välisestä ikäerosta. Aikuiset voivat suhtautua monin eri tavoin ikäeroon liittyviin kysymyksiin. Selkeimmät rajat ikäeron suhteen asettaa lainsäädäntö.
Lain näkökulmasta eri ikäisten välisiä seksuaalisia tekoja rajoittaa suojaikäraja. Yleinen suojaikäraja on Suomessa 16 vuotta. Laki siis katsoo, ettei alle 16 vuotias voi antaa pätevää suostumusta seksuaaliseen tekoon itseään selkeästi vanhemman nuoren tai aikuisen kanssa. 18 vuoden suojaikäraja koskee luottamussuhteessa tai auktoriteettiasemassa nuoreen olevia aikuisia. Tällaisia aikuisia ovat esimerkiksi nuoren valmentaja, opettaja tai nuorisotyöntekijä. Suojaikärajasta voi lukea lisätietoa täältä.  Ellei kumppanisi ole lain määrittelemällä tavalla luottamussuhteessa sinuun esimerkiksi työn tai harrastustoiminnan kautta, ei lain näkökulmasta ikäeronne ole ongelmallinen.
Ikäeron kannalta seurustelusuhteessa voi olla hyödyllistä pohtia osapuolten elämäntilanteita ja niiden yhteensopivuutta. Eri-ikäisillä voi olla erilaiset elämäntilanteet, sekä vastuut ja vapaudet elämässä. Myös elämänkokemus, kokemukset aiemmista ihmissuhteista sekä taloudellinen tilanne voivat poiketa toisistaan. Vahvat eroavaisuudet tai toisistaan poikkeavat elämänvaiheet näissä asioissa voivat aiheuttaa epätasa-arvoa suhteeseen. Kaikenlaisissa suhteissa on tärkeää, että osapuolten rajoja ja itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan. Tasavertaisuus voi helpottaa omista rajoista huolehtimista, rajoista kommunikoimista ja myös toisen rajojen kunnioittamista.
Kuten kuvasitkin, on tärkeää, että suhde on osapuolilleen hyvä. Täältä löytyvä videomme voi antaa näkökulmia siitä, millainen on hyvä seurustelusuhde. Suhteessa onkin useimmiten kysymys nimenomaan suhteen tasa-arvoisuudesta, vuorovaikutuksesta, kunnioituksesta ja muista suhteen sisältöön liittyvistä asioista sen osapuolia määrittävien tekijöiden sijaan. Myös muiden suhtautumisessa suhteeseenne voi auttaa, kun osaa sanoittaa mikä siinä on hyvää, ja millaiset asiat osoittavat teidän sopivuutta toisillenne.
Olet tervetullut keskustelemaan seurustelusuhteeseen liittyvistä pohdinnoista seksuaalineuvonnan chattiimme.
Lisäksi psykoterapeuttimme tarjoaa keskustelutukea nuorten aikuisten suhteisiin chatissa torstaisin klo 18-20.