Siirry sisältöön
Mitä tehdä, kun ei ole motivaatiota mihinkään?
ID 247541
Moi oon 15v tyttö. Mitä tehdä kun ei oo motivaatiota mihinkään ja elämä on ihan päin persettä? Oon jo kyllästyny kaikkiin vastauksiin et pitäis viettää aikaa kavereiden ja perheen kanssa ja pitää yllä hyviä elämäntapoja. Kun ongelma on se, että ei vaan ole motivaatiota pitää huolta itsestään. Pelkkä suihkussa käynti tai hampaidenpesu on raskasta. Tilannetta pahentaa että ei oo perheen kanssa hyviä välejä, ja en missään tapauksessa ikinä uskaltais kertoo niille mun ajatuksista. Ei myöskään oo paljoa kavereita. En edes jaksa hankkia kavereita kun sosiaaliset tilanteet vaan ahdistaa ja vie voimia. Työnnän myös pois mun vähäisimpiäkin kavereita, kun ei vaan oo voimia nähä tai jutella ees puhelimessa. Mun elämässä ei oo ketään henkilöä jolle voisin oikeesti puhua mun asioista. Mua ahistaa monet asiat esim. Koulu ja huonot arvosanat, sosiaaliset tilanteet, tulevaisuus, perheen kanssa oleminen ja mun myös seksuaalinen suuntautuminen. En uskalla kertoo kellekkään et tykkään tytöistä ja sekin ahistaa ihan sikana. Must tuntuu että kukaan ei ymmärrä mua, ja että elämässä ei oo enää yhtään mitään hyvää. En edes muista millon olisin viimeks oikeesti nauranu. Mun vanhemmat vaan valittaa kun koulusta tulee huonoja arvosanoja, tai kun huone on sotkunen tai kun oon koko päivän omassa huoneessani puhelimella. Ne ei tajua että, mulle on jo raskasta se, että jaksan aamulla nousta sängystä ylös. Voiko siis elämä mennä tästä vielä parempaan suuntaan, koska ei tunnu siltä. (Ja tää tuntu muuten tosi vapauttavalta edes kirjottaa tää anonyymisti jollekkin)

Asiantuntija vastaa
29.03.2021 klo 12:17 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi tunteistasi, ehkäpä tarkemmin ottaen vallitsevasta mielialastasi, joka sinulla on ollut viime aikoina. Viestissäsi ei käy ilmi, että kuinka pitkään tätä on jatkunut, mutta ymmärrän viestistäsi, että jonkun aikaa ainakin. Hankaliin tilanteisiin ei useinkaan ole helppoja vastauksia, kuten “näe kavereita” jne., mutta sen takaan, että muutos elämässä on mahdollista ja oikeastaan asia, jota ei voi välttää. Joitain askeleita on itse otettava, mutta sinä voit saada tukea niiden askeleiden ottamiseksi. Haluan aloittaa toteamalla sen, että vaikka kuinka synkkää olisi, kannattaa vaan uida siinä synkkyydessä eteenpäin, kunnes valoa tulee vastaan. Vaikka luulisit olevasi tilanteesi kanssa yksin, on moni kokenut samankaltaisia fiiliksiä, mutta ajan kanssa valo on löytynyt elämään.
Kerrot viestissäsi ahdistuksesta ja huonoista fiiliksistä, ja mietin, että voisitko olla masentunut? Kun on kyse masennuksesta, elämä voi näyttää ja tuntua harmaalta, mustaltakin. Kerrot myös ajatuksista, joista et uskalla puhua kenellekään. On ymmärrettävää, että tuntuu siltä, ettei kenellekään voi kertoa ajatuksista ja fiiliksistä, joita käy läpi. On kuitenkin hyvä tietää, että mikäli lähipiirissä ei ole turvallista aikuista tai ystävää, jolle puhua, on keskusteluapua saatavilla muualla. Mielenterveyden ammattilaiselle fiiliksesi tai ajatuksesi (olivatpa ne, mitä tahansa) eivät tule yllätyksenä. Joskus vastaan voi tulla huonoja kohtaamisia myös ammattilaisten kanssa, mutta takaan, että ammattilaisetkin ovat yksilöitä. Joukossa on niitä, jotka osaavat tukea sinua.
Viestisi lopussa mainitset, että tämän viestin kirjoittaminen tuntuu sinusta helpottavalta, ja kannattaakin pohtia, että kuinka helpottavaa voisi olla puhua hankalista tunteista sellaiselle ihmiselle, jonka työtä on tukea sinua eteenpäin? Rohkaisen sinua ottamaan fiilikset puheeksi kouluterveydenhoitajalla, joka voi myös varata ajan koulupsykologille. Voit myös varata itse ajan terveysaseman lääkärille (lääkärillä käynti on alaikäiselle maksutonta), ja lääkäri voi auttaa sinua asiassasi eteenpäin. Chat-palveluita on myös netissä tarjolla. Uskon, että sinulle voisi olla apua erityisesti siitä, että pääsisit puhumaan tilanteestasi useita kertoja samalle ihmiselle. Vaikka nyt olisi vaikea nähdä sitä, niin apua on tarjolla, kun uskallat sitä hakea.
Otat viestissäsi myös puheeksi pohdintasi seksuaalisen suuntautumisen suhteen, ja olet lämpimästi tervetullut chattiimme keskustelemaan siitä, ja myös näistä muista aiheista. Voit myös tsekata Sinuiksi-palvelun. Oletko tutustunut Turvallisen ulostulon-oppaaseen? Vaikka seksuaalisen suuntautumisen kysymykset tuntuisivat tässä hetkessä tosi vaikeilta asioilta, niin ajan kanssa voit löytää vertaisia sekä ymmärtäväisiä ihmisiä elämääsi.
Tähän loppuun heitän muutaman idean, joita voit tässä tilanteessa kokeilla. Voit esimerkiksi kirjata ylös sellaisia asioita, joita kykenet tällä hetkellä tekemään, ja jotka tuottavat sinulle jonkinlaista iloa elämään. Oli kyseessä sitten musiikin kuuntelu, piirtäminen, hyvän tv-sarjan katsominen tms. Voit kirjata ylös myös sellaiset sosiaaliset tilanteet, jotka tuntuvat sinulle mahdollisilta kohdata. Esimerkiksi yksi puhelu ystävälle päivässä jne. Jos liikunta tuntuu hankalalta ajatukselta, niin mitä jos tavoite olisi se, että kävelet 10min ulkoilun päivittäin tai muutaman kerran päivässä? Tai lähdet aurinkoisella säällä läheiseen puistoon istuskelemaan penkille, jos ei muuta? Kun mieli on maassa, niin on tärkeää huomioida elämässä niitä pienen pieniä asioita, jotka tuottavat iloa. Kannattaa päättää, että tiettyjä itselle tärkeitä asioita tekee päivittäin. Sinussa on voimaa siihen kyllä, vaikka se tuntuisi vaikealta.
Älä jää yksin hankalan fiiliksen kanssa, apua on tarjolla! <3
Täältä näet, miten pääsee lääkäriin.