Siirry sisältöön
Miten vanhemman opiskelu toisella paikkakunnalla vaikuttaa perhe-etuuksiin
ID 291673
Googlettamalla sain jo parista aiemmasta kysymys-vastauksesta teiltä tiedon siitä, että alaikäinen lapsi voi asua myös muualla (kirjoillakin) kuin huoltajansa kanssa samassa taloudessa.
Nyt esitän omakohtaisemman jatkokysymyksen: Olen 13-vuotiaan lapseni yksinhuoltaja (ollut hänen syntymästään asti). Lapsi tapaa säännöllisesti biologista isäänsä ja isä maksaa elatusta normaalisti. Tapasin, lapsen ollessa 4-vuotias, uuden mieheni, jonka kanssa olemme olleet pitkään avoliitossa ja meillä on myös yhteishuoltajuus yhteisestä, nuoremmasta lapsestamme.
Nyt vaikuttaisi siltä, että lähden opiskelemaan uutta ammattia arkiviikoiksi toiseen kaupunkiin, jonne minun kannattaa erinäisistä käytännön syistä siirtää myös kirjani. Vanhempi lapseni voi siis aiempien vastauksien perusteella jäädä virallisestikin asumaan uuden puolisoni ja pikkusisaruksensa kanssa, hyvä niin. Mutta voiko isäpuoli (jolla ei ole siis mitään “virallista asemaa” suhteessa vanhempaan lapseeni) saada (myös) hänestä esimerkiksi yksinhuoltajakorotusta lapsilisään tai lapsikorotusta työttömyys- tai peruspäivärahaan?
Voiko lapsilisää ylipäätään siirtää hänelle, että Kela huomioisi sisaruskorotuksen (nykyisellään molempien lasten lapsilisät ovat sisaruskorotuksesta johtuen tulleet minulle, ja se toki säilyisi, vaikka en heidän kanssaan virallisesti kirjoilla samassa osoitteessa asuisikaan. Mutta jos mieheni saisi ainakin omasta lapsestaan yh-korotuksen lapsilisään eri osoitteissa asuessamme, niin nuoremman lapsen lapsilisä kannattanee siirtää hänelle?)
Tämä uudelleen opintoihin perheellisenä suuntaaminen aiheuttaa näemmä monen asian huomioimista ja taattua pennin venyttämistä ainakin, voih!

Asiantuntija vastaa
20.03.2023 klo 08:20 , Väestöliitto
Hei,
kiitos kysymyksestäsi. Mukava myös huomata, että olet löytänyt palstaltamme jo joihinkin mieltäsi askarruttaviin kysymykseen vastauksia.
Lähtökohtaisesti lapsilisä maksetaan lapsen huoltajalle. Kerrot, että lapsilisät molemmista lapsista onkin maksettu sinulle, jolloin myös sisarkorotus on huomioitu. Periaatteessa lapsilisää voi hakea myös muu lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaava henkilö, joka tässä tapauksessa olisi siis avopuolisosi ja nuoremman lapsesi isä. Suostumuksellasi voitte hakea Kelasta lapsilisän siirtoa kumppanillesi, jos lapsi jää hänen kanssaan asumaan ja hänen huollettavakseen. Käytännössä tämä tarkoittaisi myös sisaruskorotuksen säilymistä ennallaan.
Sen sijaan yksinhuoltajakorotusta ei kumppanisi tule saamaan kummastakaan lapsesta, mikäli erillään asuminen ei johdu parisuhteen päättymisestä. Poimin Kelan sivuilta seuraavan tiedon:
Jos (avio)puolisoiden erillään asuminen johtuu muusta syystä kuin parisuhteen päättymisestä, esimerkiksi työstä tai opiskelusta toisella paikkakunnalla, Kela pitää heitä yhteistaloudessa asuvina. Näin on, vaikka erillään asuminen kestäisi useita vuosia.
Voit lukea lisää lapsilisän maksuperiaatteista ja käytännöistä https://www.kela.fi/lapsilisa