Siirry sisältöön
Miten päästä ihastuksesta yli?
ID 274782
Moikka. Minulle kävi ikävä juttu ihastukseni kanssa. Olimme jutelleet jo pitkään ja päätimme nähdä. Päädyimme harrastamaan seksiä. Tämän jälkeen ihastukseni ei ole jutellut minulle enää, vaikka luulin että hän pitää minusta myös. Tuntuu tosi pahalta ja siltä että minua olisi käytetty hyväksi. Ja minulla on edelleen tunteita tätä poikaa kohtaan, vaikka hän teki minulle noin. Miten päästä pahasta olosta ja ihastuksesta yli? Nyt tuntuu siltä ettei voi enää ikinä luottaa kehenkään.

Asiantuntija vastaa
08.04.2022 klo 13:31 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Kuulen kertomastasi, että olet kokenut tilanteen, jossa odotuksesi suhteen kehittymisestä eivät ole täyttyneet toivomallasi tavalla. Tapahtunut tuntuu varmasti kurjalta, ja voi olla sellainen olo, ettei näistä ikävistä tuntemuksista voi päästä yli. Luottamuksen palautuminen ihmisiä kohtaan voi vaatia aikaa, ja palautumista tukevat korvaavat turvalliset kokemukset.
Ihmissuhteissa tapahtuu toisinaan tilanteita, joissa osapuolilla on erilaiset odotukset, toiveet ja halut. Toiselle seksi voi olla kevyempää hauskanpitoa ja mielihyvää, toiselle se voi merkitä suhteen syventymistä. Tilanteessa, jossa osapuolten odotukset eivät vastaa toisiaan, on tavallista kokea monenlaisia, ristiriitaiseltakin tuntuvia tunteita. Omien odotusten toteutumatta jääminen voi tuottaa pettymyksen, surun tai vihankin tunteita. Toisaalta samaan aikaan voi vielä olla ihastuksen, kiintymyksen ja toiveikkuuden tunteita toista henkilöä ja suhteelta toivottua tulevaisuutta kohtaan. Kaikenlaiset tunteet ovat sallittuja, ja kaikessa tuskallisuudessaankin ohimeneviä.
Omille tunteille on hyvä antaa rauhassa aikaa tasaantua. Keinoja oman olon helpottamiseksi voivat olla keskustelu luotettavan ihmisen, kuten ystävän tai turvallisen aikuisen kanssa, itselle mieluisten asioiden tekeminen, tai tunteiden purkaminen jotakin luovaa tehden, kuten kirjoittaen, musiikkia kuunnellen tai piirtäen. Täältä voit lukea lisää tunteiden säätelystä.
Ihmissuhteissa on tärkeää opetella kertomaan mahdollisimman rehellisesti ja avoimesti omista toiveistaan, tunteistaan ja ajatuksistaan. On vähintäänkin reilua olla toiselle avoin siitä, mitä asioita toivoo, eikä esimerkiksi johtaa toista harhaan. Kiintymyksen tai ihastumisen vaikutelman antaminen toiselle valheellisesti tarkoituksena saada seksiä, ei ole ok. Toisaalta seksiä on myös täysin ok harrastaa ilman toivetta seurustelusuhteen muodostamisesta, ja siitä on hyvä puhua avoimesti mahdollisen seksikumppanin kanssa.
Jos tapahtunut tuntuu laskevan omaa mielialaa pitkittyneesti, ja kyky elää elämää tavanomaiseen tapaan hankaloituu, on tärkeää hakea tukea. Asian voi ottaa puheeksi esimerkiksi kouluterkkarin, -kuraattorin tai -psykologin kanssa, opiskelijaterveydenhuollossa, tai hakeutua omalle terveysasemalle keskustelutuen saamiseksi. Ihmissuhteiden solmuista voi tulla myös juttelemaan meidän seksuaalineuvonnan chattiin, joka löytyy täältä.