Siirry sisältöön
Miten päästä eroon itsetyydytyksen jälkeisestä morkkiksesta?
ID 269796
Mä oon 19v likka jota toisinaan ällöttää oma seksuaalisuus. Morkkis tulee itsetyydytyksen, eroottisten tarinoiden lukemisen ja pornon kattomisen jälkeen. Tuntuu siltä että olis tehny jotain väärin tai jotain sopimatonta. On kinda likanen olo ja täytyy äkkiä käydä pesemässä kädet ja keksii jotain millä saa ajatukset pois siitä mitä teki ja eräät fyysiset tuntemukset menemään pois. Haluisin päästä eroon morkkiksesta mut miten?

Asiantuntija vastaa
24.01.2022 klo 16:05 , Väestöliitto
Hei ja kiitos yhteydenotostasi.
Kerrot viestissäsi morkkiksesta ja “likaisesta” olosta, joka liittyy eroottisten tarinoiden lukemiseen, pornon katseluun ja itsetyydytykseen. On hyvä tiedostaa, että eroottisesta materiaalista kiihottumisessa ja itsetyydytyksessä ei ole mitään likaista tai väärää.  Itsetyydyttäminen on luonnollista ja todella tavallista. Seksuaalinen nautinto on ihana asia ja jokaisella on lupa nauttia omasta kehosta ja sen tarjoamasta mielihyvästä.
On hyvä muistaa myös, että vaikka fantasiat ja porno kiihottavat, eivät ne välttämättä vastaa sitä mitä todellisuudessa haluaisi esimerkiksi seksissä tapahtuvan. Fantasiat ovat tavallista mielen toimintaa. Ajatukset ovat ajatuksia, ja myös lainvastaiset, tai niin sanotusti yleisesti paheksutut ajatukset ovat sallittuja. Seksuaalifantasiat voivat myös herättää monenlaisia tunteita. Osalle ihmisistä fantasiat saattavat aiheuttaa hämmennystä, ahdistusta tai tuntua muuten vain omituisilta. Jos seksifantasiat aiheuttavat pahaa oloa tai ahdistusta, voi olla tarpeen puhua ajatusten herättämistä tunteista jonkun kanssa.
Pohdit kysymyksessäsi miten päästä morkkiksen tunteesta eroon. Voi olla hyvä pohtia, mitä sinulle on seksistä tai seksuaalisuudesta aiemmin opetettu? Onko seksistä/itsetyydytyksestä/pornosta puhuttu kotona, koulussa tai kaveripiirissä, ja jos on niin mihin sävyyn? Entä mitä itse ajattelet itsetyydytyksestä tai pornosta? Aiemmin opituista ajattelumalleista on mahdollista oppia pois. Morkkista voi aktiivisesti kokeilla kyseenalaistaa, onko sille todella aihetta? Mistä morkkis todellisuudessa kumpuaa? On suotavaa olla itseään kohtaan lempeä ja salliva. Itselleen luvan antaminen kiihottumisen ja nautinnon tunteisiin voi auttaa.
Jos tuntuu, että itsetyydytykseen liittyvä morkkis jatkuu, voi olla hyvä jutella aiheesta ammattilaisen, esimerkiksi seksuaaliterapeutin tai terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Täältä voit lukea siitä, miten pääsee lääkäriin. Olet lämpimästi tervetullut juttelemaan aiheesta lisää seksuaalineuvontachattiin.