Siirry sisältöön
Mitä vihlonta alavatsalla on?
ID 261634
Hei. Olen 17-vuotias tyttö. Minulla on nyt ovulaation aikana tuntunut vihlontaa aivan alavatsassa ja nivusalueella pientä paineen tuntua. Tätä on nyt kestänyt alle viikko Olen huolissani mitä tämä voisi olla. Olen harrastanut poikaystäväni kanssa ns. kuivaseksiä, jossa molemmilla on ollut alusvaatteet ja myös pitkät housut päällä. Olen silti hieman huolissani voisinko olla raskaana.

Asiantuntija vastaa
12.10.2021 klo 14:07 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi vihlonnasta alavatsalla ja paineentunteesta nivusalueella. Pohdit myös raskauden mahdollisuutta “kuivaseksin” johdosta. Jälkimmäiseen totean, että seksi vaatteet päällä ei voi johtaa raskauteen. Pääasiallisesti raskaaksi voi tulla penis-emätinyhdynnästä, jossa ei ole käytetty suojaa oikein tai suoja on syystä tai toisesta pettänyt. Lisäksi raskaudenriski on olemassa tilanteessa, jossa esiliukastetta tai siemennestettä viedään sormin emättimeen tai emättimen suuaukolle.
Kuvaat kipuja, ja pohdit ovulaatioaikaa. Itse ovulaatiolla tarkoitetaan munasolun irtoamista sekä sen säilymistä hedelmöityskelpoisena. Kokonaisuudessaan tämä kestää noin 24h. Ovulaatioon voi liittyä kipuilua. Kipu voi olla lyhytkestoista, jolloin se liittynee munasolun irtoamiseen, mutta se voi myös kestää pari päivää. Kuvaat viestissäsi, että kipuilua on kestänyt jo lähes viikon verran, jolloin kipu voi myös liittyä esimerkiksi tulehdukseen.
Sukuelinten kipuilu voi viitata erilaisiin tulehduksiin kuten virtsatietulehdukseen tai hiivatulehdukseen. Suosittelen, että mikäli kipu ei ole helpottanut, niin käyt juttelemassa asiasta esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa. Mikäli kouluterveydenhoitaja ei ole tavattavissa, voit olla yhteydessä lähimpään terveysasemaan. Voit soittaa neuvontaan, ja kertoa siellä tilanteestasi. Täältä näet, miten pääsee lääkäriin. Mikäli kipu pahenee merkittävästi tai sinulla nousee kuume, kannattaa olla yhteydessä lääkäriin samantien ja tarvittaessa käydä päivystyksessä.
Jos kipu ei lääkärin mukaan viittaa tulehdukseen, voit olla yhteydessä seksuaalineuvontachattiimme, niin pohditaan tilannettasi yhdessä. Toivottavasti vastauksesta on apua tilanteeseesi.