Siirry sisältöön
Mitä tummemmat täplät terskassa ovat?
ID 251928
Moi, olen 15 vuotias poika ja mulla on terskassa pari hieman tummaa täplää, jotka on parin millin kokoisia. Ne ei ole herkempiä kuin muu alue ja toinen niistä tuli vajaa vuosi sitten ja toisen huomasi nyt. Pitäisikö olla huolissaan?

Asiantuntija vastaa
31.05.2021 klo 11:38 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi terskassa olevia hieman tummempia täpliä. Toinen on tullut jo vuosi sitten, ja toinen vasta hiljattain. Kerrot olevasi 15-vuotias. Viestissäsi ei käy ilmi, että tilanteeseen liittyisi muita oireita kuten ärsytystä tai kipua.
Murrosiässä penis ja kivekset kasvavat ja kehittyvät. Samalla niiden ulkonäkö muuttuu merkittävästi. On mahdollista, että värimuutokset liittyvät näihin luonnollisiin muutoksiin. Penis ei ole tasaisen värinen kaikkialta, ja sen väri voi muuttua esimerkiksi kiihottuessa. Peniksen iho ei myöskään ole täysin tasainen vaan peniksessä on pieniä näppylöitä, joita kutsutaan nystermiksi/helmipapuloiksi. Ne ovat pieniä tuntonystyjä tai talinäppylöitä. Penikseen voi kehittyä finnejä kuten myös kiveksiin.
Samaan aikaan terskan ihomuutokset voivat viitata siihen, että iho on ärtynyt tai siinä on ihottumaa. Päivittäisestä huolellisesta vesipesusta on hyvä huolehtia, jotta iho ei pääse ärsyyntymään. Erilaisista ihottumista löydät lisää tietoa täältä. Iho-oireet voivat myös viitata esimerkiksi seksitautiin. Mikäli sinulla on ollut seksiä jonkun kanssa, on seksitauti mahdollinen vaihtoehto. Mikäli epäilet seksitautia, on oireita syytä näyttää lääkärille terveysasemalla tai sukupuolitautien poliklinikalla.
Myös muista peniksen tai kivesten ihoon liittyvistä muutoksista voi olla hyvä keskustella esimerkiksi kouluterveydenhoitajan tai lääkärin kanssa. Yksi vaihtoehto on myös soittaa terveyskeskuksen neuvontaan, jossa voi kertoa tilanteesta. On hyvä tietää, että sukuelinten tutkiminen on terveydenhuollossa arkipäivää eli kannattaa rohkeasti ottaa asia puheeksi terveydenhuollon puolella. Näkemättä terskan ihoa,  voi olla hyvin vaikeaa sanoa, mistä kyse.
Toivottavasti vastauksesta on apua tilanteeseesi. Olet myös lämpimästi tervetullut seksuaalineuvontachattiimme juttelemaan aiheesta lisää.