Siirry sisältöön
Mitä tehdä vuodolle jälkiehkäisyn ottamisen jälkeen?
ID 287907
Moikka! Otin jälkiehkäisypillerin 2.12 eli viime viikon torstaina illalla ja 4.12 sunnuntaina mulla alkoi tosi voimakkaat kuukautiset/ vuotoa. Mulla oli kuukautiset just muutama viikko sitten. Tämä vuoto jatkuu edelleen todella voimakkaana ja mietin että mitä mun pitäis tehdä? Kauanko tää voi pisimmillään kestää?

Asiantuntija vastaa
07.12.2022 klo 14:18 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi hormonaalisen jälkiehkäisyn jälkeen alkanutta voimakasta vuotoa. Vuotohäiriöt sekä jotkin muut oireet kuten pahoinvointi ja päänsärky ovat tavallisia oireita hormonaalisen jälkiehkäisyn ottamisen jälkeen eli vuodosta sinänsä ei tarvitse huolestua. Vuodosta on harvoin haittaa. Tavallisesti oireet kestävät pari päivää ja väistyvät sitten. Hormonaalinen jälkiehkäisy voi aikaistaa tai viivästyttää seuraavien kuukautisten alkamista, joten kohdallasi kyse voi olla kuukautisten alkamisen aikaistumisesta.
Mikäli vuoto on erittäin runsasta etkä edelleenkään huomaa sen vähentyneen lainkaan, niin voit aina olla yhteydessä kuntasi terveydenhuollon neuvontaan puhelimitse. Myös ehkäisyneuvolasta voi kysyä neuvoja asiaan. Nuorille suositellaan myös jälkitarkastusta jälkiehkäisyn käytön jälkeen, ja tästä voit kysyä lisää terveydenhuollon neuvonnasta. Kannattaa myös ottaa yhteyttää kouluterveydenhoitajaan, terveydenhuoltoon tai ehkäisyneuvolaan ehkäisyyn liittyvissä asioissa, mikäli koet tarvitsevasi apua sopivan ehkäisymenetelmän pohdintaan.
Silloin, kun kuukautiset eivät ala ajallaan tai ne ovat poikkeuksellisen niukat tai kivuliaat hormonaalisen jälkiehkäisyn tekemisen jälkeen, tulisi tehdä raskaustesti. Muussa tapauksessa jälkiehkäisyn onnistumisen voi halutessaan varmistaa raskaustestillä kolme viikkoa jälkiehkäisyn ottamisesta. Hormonaalinen jälkiehkäisy itsessään ei ole täysin varma menetelmä raskauden ehkäisyyn, sillä se vaikuttaa ovulaatioon viivästyttämällä sitä tai estämällä ovulaation. Täten se ei siis estä jo alkanutta raskautta, minkä takia raskaustestin tekemistä voidaan suositella jälkiehkäisyn käytön jälkeen.
Mikäli tilanteesi herättää hankalia tunteita, olet lämpimästi tervetullut keskustelemaan lisää seksuaalineuvontachattiimme, jonka löydät täältä.
Jälkiehkäisystä löydät lisää tietoa täällä Hyvä kysymys alustalla.
Löydät jälkiehkäisystä lisää tietoa myös Terveyskirjaston sivuilta.
Käypä hoito -suosituksen löydät täältä.