Siirry sisältöön
Mitä tehdä, kun penis ei mene sisään?
ID 292973
On ollu ongelmia ettei penis mene sisälle oon ennenkin harrastanu seksiä eikä oo ollu tätä ongelmaa yhtäkkiä tullu nytten mistä vois johtua?

Asiantuntija vastaa
12.04.2023 klo 14:15 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan! Kerroit viestissäsi, että seksiä harrastaessa penis ei ollut mennyt sisään. Kysymys jättää avoimeksi tarkennuksen tilanteesta, joten vastaan sinulle asiaan nyt laajemmin.
Penis-emätinyhdynnän tai anaaliyhdynnän vaikeuden syynä voi olla, että seksitilanne on ollut esimerkiksi jännittävä, ja tilanteessa ei ole päässyt rentoutumaan riittävästi. On tärkeää, että molemmat osapuolet ehtivät yhdynnässä tilanteeseen mukaan ja ovat riittävän kiihottuneita. Toisinaan esimerkiksi peniksen erektio voi häiriintyä, ja tämän myötä yhdyntä ei onnistu, koska penis ei ole riittävän jäykkä yhdyntään. Emätin tai anaali voi myös olla jännittyneenä tai lantionpohjan lihakset ovat kireät ja yhdyntä vaikeutuu.  Liukuvoiteen käyttö edistää useimmilla nautintoa ja voi tehdä yhdynnästä sujuvampaa. Joskus ensimmäisten penis-emätinyhdyntöjen esteenä voi olla myös kireä immenkalvo. Mielenrauhaa yhdyntää tuo myös hyvin huolehdittu raskauden- ja seksitautien ehkäisy.
Viestistäsi ei käy ilmi, onko yhdynnässä ilmennyt kipua, ja missä kipu tuntuu. Kipua voivat selittää myös muut tekijät edellä mainittujen lisäksi. Kivusta on hyvä hakeutua juttelemaan terveydenhuoltoon tai seksuaalineuvojan vastaanotolle. Kipu ei kuulu seksiin, mutta erilaiset yhdyntään liittyvät kivut ovat tavallisia. Täältä löydät tietoa emätinyhdyntään liittyvistä kivuista.Peräaukkoon ei koskaan saa työntää mitään väkisin, ja kipua on erityisen tärkeää välttää anaaliyhdynnässä.
Yhdynnän onnistumista voi edistää itsetyydytyksen avulla, jossa oman kehon toiminta tulee tutuksi. Halutessasi voit tutustua myös kirjallisuuteen ja artikkeleihin aiheesta. Hyviä artikkeleita aiheesta löytyy Hyvä-kysymys verkkopalvelusta.
Kannattaa muistaa, että yhdyntä ei tarvitse olla seksissä aina päämääränä vaan olisi tärkeä löytää itselle nautintoa tuotava tapa seksiin. Yhdynnän epäonnistuminen jollain kertaa ei myös tarkoita, että vaikeuksia välttämättä olisi seuraavalla kerralla, koska syynä on voinut olla esimerkiksi nautittu alkoholi, stressi tai väsymys. Läheisyys ja puhuminen kumppanin kanssa tilanteessa voi auttaa ja seuraavalla kerralla on mahdollista kokeilla esimerkiksi erilaista seksiasentoa, jossa rentoutuminen on helpompaa.
Toivottavasti vastauksesta oli apua pohdinnoissasi.
Kannustaisin sinua tarvittaessa tulemaan keskustelemaan seksuaalineuvonnanchattiin, jossa on mahdollista käsitellä asiaasi tarkemmin. Nuorille suunnatun seksuaalineuvontachatin löydät tästä linkistä.