Siirry sisältöön
Mitä tehdä, jos erektiota ei tule?
ID 293953
Olin eilen tyttöystäväni kanssa ja olimme sängyssä mut sitku oltiin alottamassa yhdyntä niin mulla ei vaam seissyt sillon en tiedä yhtää mist tää voi johtuu ko aikasemmi seiso ihan normaalisti ja oli vaikee saada hyvää asentoa ko oli pieni sänky ni voisko tähän saada vinkkejö tai apuja miten saads ekast kerrast sillane hyvä!

Asiantuntija vastaa
05.05.2023 klo 11:39 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi erektiota sekä sitä, miksi sitä ei tullut teidän yrittäessä yhdyntää tyttöystäväsi kanssa. Kerrot epämukavasta asennosta, ja toivot vinkkejä erektion onnistumiseen.
Kun erektio toimii muuten, mutta ei tietyissä tilanteissa, on tärkeää pohtia ja nimetä itselleen tunteita, joita siinä tilanteessa käy läpi. Esimerkiksi suorituspaineet tai kova jännitys ovat asioita, jotka saattavat vaikuttaa erektioon. Myötätuntoinen suhtautuminen itseä, omaa kehoa ja tunteita kohtaan on tärkeää, sillä esimerkiksi itsensä sättiminen saattaa pahentaa asiaa. Myötätuntoista suhtautumista voi harjoitella tietoisuustaitoharjoitusten avulla. Esimerkiksi Oiva mieli tarjoaa tietoisuustaitoharjoituksia täällä.
Toiseksi kannattaa edetä seksitilanteissa rauhassa ja pyrkiä puhumaan kaikenlaisista tunteista, toiveista ja rajoista seksiin liittyen. Avoin ja kunnioittava keskusteleminen seksistä on keskeisin avain seksikokemuksen onnistumiseen. On myös hyvä muistaa, että sählääminen kuuluu osaksi seksiä eli seksi ei suju arjessa samalla tavalla kuin elokuvissa. On siis tavallista etteivät jutut suju juuri niin kuin on suunniteltu. Voitte pohtia yhdessä, miten voitte tukea toisianne jännityksen hetkellä tai jos kaikki ei mene suunnitelmien mukaan. Voit myös valmistautua ekaan kertaan lukemalla lisää täältä.
Kun suhtautuu seksiin niin, että siinä on lupa edetä rauhassa, voi myös erektiolle antaa aikaa tulla, jos se on tullakseen. Joskus voi myös olla, että tietyt seksitavat eivät onnistu, mutta muut seksitavat onnistuvat. Ajan kanssa tilanne niiden suhteen voi kuitenkin muuttua. Seksiin kannattaa pyrkiä suhtautumaan mahdollisuuksien maailmana. Mikäli yhdyntää pitää tavoiteltavimpana asiana seksissä, voi nautintoa olla hankalampaa saavuttaa. Kannattaa keskustella kumppanin kanssa toiveista ja rajoista seksin suhteen. Suostumus seksiin on keskeisin asia, kun seksiä lähtee tekemään ja sen tulee säilyä läpi seksin.
Erektion häviäminen jännittävässä tilanteessa ja epämukavassa olosuhteessa on hyvin tavallista ja lähes kaikilla on jossain kohtaa haasteita erektion kanssa. Jos haasteet erektion suhteen jatkuvat tai huomaat ettei haaste ajan kanssa väisty, voit tulla seksuaalineuvontachattiimme keskustelemaan tilanteestasi. Nuorten seksuaalineuvontachatin löydät täältä.
Tarvittaessa asiasta voi käydä myös juttelemassa esimerkiksi koulunterveydenhoitajan tai lääkärin kanssa, jos ongelma pitkittyy.  Toivottavasti vastauksestamme on sinulle apua!