Siirry sisältöön
Mitä tehdä, jos en tiedä seksuaalista suuntautumistani?
ID 258037
Olen 14v muunsukupuolinen en tiedä mikä seksuaalinen suuntautumiseni on olen kerran ihastunut poikaan ja kerran muunsukupuoliseen (en tosin silloin tiennyt että hän on muunsukupuolinen) en tiedä oliko satumma että ihastuin juuri niiden sukupuolien edustajiin. Välitän sukupuolesta mutta en tiedä vaikuttaako se jotenkin siihen keneen ihastun tai muutenkaan siihen kenestä tykkään. Onko jotain ajatusta joka voisi auttaa tämän selvittämisessä? Itselleni ei sovi määrittelemättömyys.

Asiantuntija vastaa
30.08.2021 klo 15:34 , Väestöliitto
Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Pohdit viestissäsi seksuaalista suuntautumistasi ja toivot selvyyttä asiaan.
Ihmiset hahmottavat omaa seksuaalista suuntautumistaan hyvin eri-ikäisinä. Joillekin se on aina ollut hyvin selkeä, toisilla se selkiytyy murrosikäsenä tai aikuisiällä. Seksuaalisuus on joustavaa ja se kehittyy läpi elämän. Vaikka seksuaalinen suuntautuminen voi muuttua ja kehittyä, siihen ei voi tahdon voimalla vaikuttaa. Eli ihminen ei voi valita, onko hän romanttisesti ja/tai eroottisesti kiinnostunut ensisijaisesti miehistä vai naisista, tai onko sukupuolella näissä asioissa merkitystä vai ei. Täältä voit lukea lisää seksuaalisesta suuntautumisen moninaisuudesta. Täältä saat puolestaan lisätietoja siitä mitä seksuaalisesta suuntautumisesta on hyvä tietää.
Toivot viestissäsi itsellesi määritelmää seksuaalisen suuntautumisesi suhteen. Valitettavasti sitä ei voida määritellä puolestasi vaan se perustuu omaan kokemukseesi seksuaalisuudestasi. Kuvaat viestissäsi olevasi epävarma, jolloin on mahdollista, että vie vielä hetken aikaa ennen kuin tiedät miten määritellä sen tarkemmin. Kuvauksesi perusteella voit kuitenkin tutustua esimerkiksi panseksuaalisuuden käsitteeseen. Panseksuaali usein kuvaa, ettei sukupuoli ole merkityksellinen asia seksuaalisen tai romanttisen vetovoiman kannalta, vaan hän voi kokea vetoa kiinnostavaan ihmiseen. Voit myös tutustua Setan sateenkaarisanastoon täällä.
Anna itsellesi aikaa, voit kuulostella omia fiiliksiäsi kaikessa rauhassa. Usein kokemus omasta seksuaalisesta suuntautumisesta selkeytyy ajan ja iän myötä. On myös tosi ok määritellä itsensä juuri nyt kuin siltä tuntuu ja jos kokemus seksuaalisesta suuntautumisesta myöhemmin muuttuu, on määrittelyä lupa tehdä uudelleen. Voit tulla juttelemaan aiheesta myös seksuaalineuvontachattiin, jonka löydät täältä.