Siirry sisältöön
Mitä olen seksuaaliselta suuntautumiseltani?
ID 258547
Oon 13v tyttö ja mulla ois kysyttävää. Oon aina pitäny itteäni heterona mut nyt oon alkanu epäillä. En tiiä voisin. olla bi tai omni mut sit en kuitenkaa tiiä, ku mul ei aikasemmin oo ollu tällästfiilistä tuli ehkä kuukaus sitten. En oo ikin ollu ihastunu tyttöön tai muunsukuouoliseen tms. vaan poikiin, mut se ei tunnu mahottomalta et ihastuisin muunsukuouoliseen tms etenkää tyttöön. En saa mun ajatuksia sellväks täst asiasta. Ja mulla on myös semmonen fiilis et entä jos vaa kuvittelen tän ja oonki vaa hetero? Oon aika nuori vielä eikä mun tarvis tietöä vielä, mut se ois kiva saada jotain tolkkua.

Asiantuntija vastaa
06.09.2021 klo 15:56 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi seksuaalista suuntautumistasi, ja toivot jonkinlaista selkeyttä pohdintoihisi.
Seksuaalinen suuntautuminen on asia, mikä pohdituttaa monia ikäisiäsi nuoria, ja toki vanhempiakin. Monesti nuoret kysyvät meiltä apua pohdintoihin, kun pohdinnat itsessään eivät tunnu selkeiltä. On kuitenkin hyvin tavallista, että ihminen on epävarma seksuaalisen suuntautumisen suhteen, ja monesti ajan kanssa tilanne selkiytyy itselle. Kyse on lopulta jokaisen ihmisen ainutlaatuisesta kokemuksesta, mitä ei voi määritellä kenenkään puolesta. Tärkeintä onkin antaa itselle kaikki se aika, mitä tarvitsee, jotta pohdinnat selkeytyisivät. Myöhemmin voi olla mahdollista, että löydät itsellesi selkeän määritelmän tai määritelmä muovautuu ajan kanssa. Toisaalta on mahdollista ettei asia näyttäydy selkeänä, ja se on tosi ok myös. Kuten itse viestissäsi sanoit, sinun ei tarvitse välttämättä tietää asiaa.
On kuitenkin myös hyvä tietää, että ihminen voi ihastua eri sukupuoliin, mutta esimerkiksi kaksi ihmistä voivat kokea ihastumisen eri tavoin. Yksi voi esimerkiksi ihastella tai ihastua eri sukupuoleen, mutta kokea kuitenkin olevansa täysin homo. Tällöin ihastumista ei ehkä koeta tarpeeksi voimakkaana, että se vaikuttaisi seksuaalisen suuntautumisen kokemukseen. Toinen taas voi kokea ihastumisen täysin toisin eli se voi merkitä hänelle esimerkiksi biseksuaalisuutta. Täältä voit lukea lisää seksuaalisen suuntautumisen moninaisuudesta.
Anna itsellesi aikaa pohtia tilannettasi rauhassa! Mikäli sinua kovasti pohdituttaa aihe, olet lämpimästi tervetullut seksuaalineuvontachattiimme juttelemaan!