Siirry sisältöön
Mitä, jos epätietoisuus seksitaudeista ahdistaa?
ID 264152
Moikka. Kävin seksitautitestissä ja mulla todettiin klamydia. Sain siihen lääkkeen, joka pitäisi auttaa. Samalla otettiin myös muut seksitauti näytteet, joissa ei kai ollut mitään kun ei ole erikseen soitettu. Mutta nyt ahdistaa koko ajan, että mulla onkin joku tauti mitä niistä testeistä ei löydetty esim kondylooma tai jokin muu. Ajattelen asiaa koko ajan ja en pysty rauhoittumaan. Ahdistaa myös se, että todettu klamydia vaikuttaa siihen etten voi saada lapsia. Klaymydia ehti olla mulla noin kuukauden. Muutenkin epätietoisuus näistä asioista ahdistaa. Olen 18 vuotias tyttö.

Asiantuntija vastaa
12.11.2021 klo 08:05 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Seksitautitestien tuloksista tiedottaminen voi tapahtua hieman eri tavoin kunnan terveydenhuollon toimipisteen toimintatavoista riippuen. Vastaus voi tulla soiton lisäksi tekstiviestitse. Osassa kunnista tulokset tulee tarkistaa itse OmaKannasta, tai soittamalla asiakaspalvelunumeroon. Seksitaudin hoitoon kuuluu myös jälkitarkastus, joka on 3-4 viikon kuluttua tartunnan toteamisesta, jälkitarkastukseen on tosi tärkeää mennä, jotta voidaan varmistaa onko hoito toiminut. Jälkitarkastuksessa voi myös keskustella seksitautien ehkäisystä ja muista seksitauteihin liittyvistä kysymyksistä tai huolista terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Voit ottaa jälkitarkastuksessa puheeksi myös huolesi lapsettomuuteen liittyen.
Jos itsellä todetaan seksitauti, on tärkeää ilmoittaa tartunnasta seksikumppaneille, ja kehottaa heitä hakeutumaan tutkimuksiin. Seksikumppanin mahdollinen tartunta tulee myös hoitaa jatkotartuntojen ehkäisemiseksi. Seksitautien tarttumisesta voit lukea lisää täältä.  Seksitaudeista voit lukea täältä. Lisää tietoa seksitaudeista, ja sopivista testausajoista löytyy puolestaan täältä. Seksitaudeilta voi suojautua käyttämällä seksissä kondomia tai suuseksisuojaa, kaikissa seksimuodoissa ja koko seksin ajan. Myös seksivälineet tulisi suojata ja puhdistaa käyttöohjeiden mukaisesti. Liukuvoiteen käyttö vähentää kondomin rikkoutumisen vaaraa.
Hienoa, että hakeuduit seksitautitesteihin ja klamydiatartunta saadaan hoidettua. On totta, että hoitamattomana klamydia voi aiheuttaa sisäsynnytintulehduksen, josta voi seurata lapsettomuutta, mutta aina näin ei kuitenkaan ole. Joka neljäs sisäsynnytintulehduksen sairastanut saa jonkin jälkiseurauksen tulehduksesta, kuten munanjohdinvaurion tai -tukoksen. Munanjohdinvaurio tai -tukos lisää riskiä munanjohdinraskauteen tai munanjohdinperäiseen hedelmättömyyteen. Toistuvat tulehdukset lisäävät mahdollisia jälkiseurauksia. Varhainen klamydiatartunnan toteaminen ja hoito ovat tärkeitä jälkiseurauksien ehkäisemiseksi. Klamydiasta voit lukea lisää tietoa täältä.
Hyvä, että hakeuduit seksitautitesteihin tässä vaiheessa, eikä klamydia ehtinyt olemaan hoitamattomana kuin tuon mainitsemasi kuukauden ajan, joka on yleisestikin keskimääräinen aika klamydiatartunnasta diagnoosiin. Voit halutessasi käydä juttelemassa lapsettomuuteen liittyvästä huolestasi esimerkiksi gynekologin vastaanotolla.
Jos tuntuu, että ahdistavat ajatukset ja jatkuvat huolet tai pelot haittaavat omaa arkea, ja estävät tekemästä itselle mieluisia asioita, kannattaa niistä keskustella jonkun turvallisen aikuisen, esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa. Olet myös lämpimästi tervetullut seksuaalineuvonnan chatiimme keskustelemaan kaikenlaisista seksiin ja seksuaalisuuteen liittyvistä pohdinnoista.