Siirry sisältöön
Mitä emättimen tiukkuudelle voi tehdä?
ID 251556
Hei! Olen 19-vuotias tyttö, ja mietin pystynkö koskaan harrastamaan seksiä, kun mun emätin on niin tiukka. Mulla mahtuu kivuitta sisään vaan 1 sormi vaikka olisin miten kiihottunut. Seksin harrastaminen kiinnostaisi, mutta pelkään, ettei se onnistu ollenkaan tai sattuu. Mitä mä voisin tehdä?

Asiantuntija vastaa
25.05.2021 klo 08:18 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi seksin, mahdollisesti emätinyhdynnän onnistumista, koska koet kipuja työntäessäsi jotakin isompaa kuin sormen emättimeen. Kerrot, että kiihottumisella ei ole ollut vaikutusta tiukkuuden kokemukseen.
Tiukkuuden kokemus tai kivut eivät ole tavattomia ja monesti ne herättävät huolta kokijassa, varsinkin seksin suhteen, jos juuri emätinyhdyntää haluaisi kokeilla. Emättimen suuaukon sisäpuolelta löytyy emätinkranssi eli hymen (monesti puhutaan immenkalvosta), joka on poimumainen limakalvorakenne. Kipu voi johtua siitä, että hymen venyy ja antaa periksi. Kipua voi aiheuttaa myös se, jos sormen työntää emättimeen hieman väärässä kulmassa tai sisääntyöntyminen tapahtuu liian nopeasti. Joskus kyse voi olla myös gynekologisesta sairaudesta kuten vulvodyniasta, jota voidaan hoitaa.
Kun tuntuu, että emätin on tosi tiukka, voi kokeilla hellästi painella emättimenaukolta ja oppia näin tuntemaan, että missä kipu erityisesti tuntuu. Voit ottaa avuksi liukuvoidetta ja painella (tai venyttää) sen avulla kivuliaita kohtia, ja näin pikkuhiljaa totuttaa emättimenaukkoa kosketukseen. Mikäli liukuvoide ärsyttää limakalvoja, voit kokeilla kookosöljyä sen sijaan. Öljy voi altistaa tulehduksille, mutta monille kivusta kärsiville puhdas kookosöljy sopii paremmin kuin liukuvoiteet.
Kannattaa tehdä tämä harjoitus täysin kipua siedettävissä rajoissa eli harjoituksen ei tule sattua niin paljon, että jännityt. Voit tehdä harjoituksen kerran päivässä muutaman viikon ajan ja katsoa, onko sillä vaikutusta tilanteeseen. Itsetyydytystä ei tarvitse liittää harjoituksen tekoon, sillä itsetyydytyksen on tarkoitus tuottaa nautintoa. Olennainen osa harjoitusta on myös lantionpohjan lihaksiston tunnistamisen harjoittaminen. Lihaksisto monesti jännittyy, jos itseä jännittää tai tuntee kipua. Lantionpohjan lihaksiston harjoitteita löydät esimerkiksi täältä.
Jos kivu on kovaa tai harjoituksista ei ole apua, voi aina hakeutua gynekologin vastaanotolle. Suosittelen myös lämpimästi tulemaan seksuaalineuvontachattiimme keskustelemaan tilanteesta lisää, mikäli se kovasti mietityttää. Chatissa voimme pureutua henkilökohtaiseen tilanteeseesi paremmin, ja käsitellä myös tilanteen herättämiä tunteita.