Siirry sisältöön
Mistä voisi johtua muutos valkovuodossa?
ID 277832
Mistä voisi johtua, että minulla ei tule enää kuukautiskierron missään vaiheessa semmosta vaihetta, että valkovuotoni olisi kirkasta? Muistan, kuinka ennen aina tietyssä vaiheessa kuukautiskiertoani valkovuotoni oli kirkasta ja juoksevaa, mutta sellaista valkovuotoa ei ole tullut varmaan enää yli vuoteen… En muista milloin viimeksi valkovuotoni olisi ollut kirkkaan väristä

Asiantuntija vastaa
30.05.2022 klo 11:10 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Hormonit säätelevät valkovuodon määrää ja koostumusta. Ikä, elämänvaihe, kuukautiskierto, hormonaalinen tilanne ja seksuaalinen aktiivisuus voivat vaikuttaa valkovuodon vaihteluun. Esimerkiksi ehkäisypillereiden käytön aikana valkovuodon määrä yleensä vähenee. Usein valkovuodon määrä on runsaimmillaan kuukautiskierron puolivälissä, ovulaation aikaan, ja se voi olla kirkkaampaa, läpikuultavampaa ja koostumukseltaan geelimäistä. Valkovuodosta voit lukea lisätietoa täältä.
Emätin, kuten keho kaiken kaikkiaan, on muuttuvainen osa ihmistä. On hyvä tuntea oman kehonsa toimintaa, jotta huomaa myös mahdolliset hoitoa vaativat muutokset. Valkovuodon suhteen esimerkiksi paha haju, harmahtava, kellertävä tai verensekainen vuoto, tai vuodon muutosten lisäksi esiintyvät alavatsakivut, kutina, kirvely, sekä virtsaamisvaivat ovat oireita, joiden syy kannattaa selvittää lääkärin vastaanotolla. Valkovuotoon liittyvistä poikkeavista oireista voit lukea lisää täältä.
On kuitenkin hyvä muistaa, että kehossa tapahtuu myös paljon muutoksia, jotka eivät välttämättä viesti mistään hoitoa vaativasta sairaudesta. Kehomme muuttuu elämän aikana jatkuvasti, myös murrosiän muutosten jälkeen. Joskus voi olla vaikea tunnistaa ja erottaa, milloin kyse on tavallisista muutoksista, ja milloin jostakin sairauden merkistä. Jos tuntuu, että oman kehon tarkkailu aiheuttaa ahdistusta, tai terveyteen liittyvät huolet ovat jatkuvasti mielessä, voi olla hyvä jutella asiasta esimerkiksi kouluterkkarin kanssa.
Olet myös tervetullut keskustelemaan kehoon ja seksuaalisuuteen liittyvistä pohdinnoista seksuaalineuvonnan chattiimme.