Siirry sisältöön
Mistä tiedän, onko murrosikä alkanut?
ID 279051
Moi Oon 13 vuotias poika. Olen juuri päässyt 7 luokalta ja menen 8 luokalle kesäloman jälkeen. Täytin marraskuussa 13v mutta en kauheasti huomaa onko murrosikä alkanut. Itselläni ei kasva karvaa siellä alhaalla ja pippeli on sellainen kuin se on aina ollut. Muutenkin olen lyhyt ja uimahalissa huomaan et näytän ilman vaatteita samalta kuin pikkuveli ja pari vuotta nuoremmat kaverini. Kirjastosta oon lukenut murrosiästä kertovaa kirjaa ja siinä kerrottiin kivesten kasvulla. En ole varma onko se kasvanut, sillä kun katson sinne niin kivespussissa näkyy valkoisia pisteitä mitä ei ole aiemmin ollut. Itsellä on yksi kives sillä toinen on leikattu, enkä oikeen tiedä syytä. Mistä tiedän onko murrosikä alkanut tai milloin se alkaa?

Asiantuntija vastaa
15.06.2022 klo 12:09 , Väestöliitto
Hei.
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan. Kerrot pohtivasi, mistä tietää murrosiän alkaneen. Hienoa, että olet kiinnostunut seksuaaliterveydestäsi!
Murrosikä on aikaa jolloin lapsi kehittyy vähitellen nuoreksi. Murrosikä kestää keskimäärin kolmesta kuuteen vuotta ja sen alkaminen ajoittuu poikatyypillisissä kehoissa yleensä 9-14-ikävuoden välille. Joillakin murrosikä voi alkaa kuitenkin myös vähän myöhemmin. Murrosikä on yksilöllinen asia ja se tapahtuu eri ihmisillä vähän eri tahtia. Murrosiän kehityksessä perintötekijöillä on oma merkityksensä ja murrosikä etenee usein samansuuntaisesti kuin omien vanhempien murrosikä.
Murrosiässä kehossa ja mielessä tapahtuu valtavasti kasvua sekä kehitystä. Pituus ja paino lisääntyvät, lihakset kasvavat, rinnat ja rintakehä kehittyvät ja iho voi rasvoittua. Toisille pituuskasvu tulee murrosiän aikana tasaisemmin, kun taas toisilla tulee selkeä kasvupyrähdys, usein murrosiän loppupuolella. Murrosiässä tulee myös äänenmurros, josta voit lukea lisää täältä.
Yksi keskeisimmistä murrosiän muutoksista poikatyypillisissä kehoissa on sukuelinten kasvu ja kehitys. Murrosikä alkaa kivesten kasvamisella, jonka jälkeen peniksen ja kivesten ympärille alkaa tulla häpykarvoja. Noin vuosi sen jälkeen penis alkaa kasvaa. Penis kasvaa puolesta vuodesta kahteen vuoteen ennen kuin se saavuttaa lopullisen mittansa. Voit lukea peniksestä lisää täältä. Kiveksistä voit taas lukea lisää täältä.
Sukuelinten ja karvoituksen kasvun lisäksi poikatyypillisen kehon murrosikään kuuluvat myös yölliset siemensyöksyt, jotka ovat merkki siitä, että kivekset ovat alkaneet kehittää siemennestettä. Yölliset siemensyöksyt eivät ole vaarallisia, vaikka ne voivat tuntua hämmentäviltä aluksi. Murrosiässä voikin joskus tuntua siltä, että oma keho toimii aivan oman mielensä mukaan ja esimerkiksi peniksen erektioita tulee ja menee miten sattuu. Se on kuitenkin ihan tavallista, ja tilanne tasaantuu lopulta. Voit lukea täältä lisää kaikista kehossa tapahtuvista muutoksista murrosiän aikana.
Kehossa tapahtuvien muutosten lisäksi murrosikä vaikuttaa vahvasti tunne-elämään. Hormonien vuoksi tunteiden hallinta voi olla yhtäkkiä todella vaikeaa ja tunteet voivat heitellä hetkessä iloisuudesta suruun, aggressiosta selittämättömään epätoivoon. Myös seksi ja/ tai seksuaalisuuteen liittyvät asiat voivat alkaa kiinnostaa ja joskus voi tuntua siltä, että pienetkin asiat herättävät seksuaalisen kiinnostuksen tai kiihotuksen. On myös tavallista jos niin ei käy.
Murrosiän kulkua ei voi itse nopeuttaa tai hidastaa. Jotta oma murrosikä sujuisi mahdollisimman hyvin, on tärkeää muistaa riittävä ja monipuolinen ruokavalio, uni ja liikunta. Myös harrastuksilla, ystävillä ja hyvällä peruselämällä on positiivisia vaikutuksia jokaisen nuoren kasvuun ja kehitykseen.
Jos murrosikään liittyvät kysymykset mietityttävät sinua, olet tervetullut seksuaalineuvontachattiimme juttelemaan. Chatin aukioloajat löytyvät täältä.