Siirry sisältöön
Mistä pistelevä jomotus alavatsalla voi johtua?
ID 289607
Moi Miulla on ollut nyt noin nelisen päivää semmosta pistelevää jomotusta alavatsassa. Kipu on välillä oikealla puolella ja välillä vasemmalla. Kipu ei ole kivuliasta, mutta saa miettimään että mikä voisi olla vialla. Itse asiassa kipu muistuttaa ovulaatio kipua mitä minulla ennen e-pillereitä oli. Vuoto tosin on normaalia niinkuin ennenkin. Kipu tuntuu välillä ja sitten välillä kipua ei ole. E-pillerit miulla on ollu noin nelisen kuukautta ja tämmöistä ei ole vielä ollenkaan ollut. Taukoviikkoonkin on pari viikkoa vielä. Joten haluaisin tietää mistä tämä voisi oikein mahdollisesti johtua. Kiitos jo etukäteen!

Asiantuntija vastaa
23.01.2023 klo 13:39 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi jomottavasta vatsakivusta, jota on kestänyt nelisen päivää. Kerrot sen muistuttavan ovulaatioon liittyvää kipuilua, jota sinulla oli ennen e-pillereiden aloitusta. Kerrot aloittaneesi e-pillereiden käytön nelisen kuukautta sitten.
Vatsakipuihin voi olla lukuisia erilaisia syitä, ja ne voivat liittyä esimerkiksi suoliston tai sukuelinten toimintaan. Rohkaisen sinua ottamaan asiassa yhteyttä terveydenhuoltoon mikäli kipu voimistuu tai vaikuttaa sinun elämääsi merkittävästi. Mikäli kipu menee ohi päivissä niin vatsakivun syytä ei välttämättä aina tarvitse erityisemmin selvittää. Toistuvista kivuista on kuitenkin tärkeää jutella lääkärin kanssa. Kunnallisella terveydenhuollolla on neuvontanumero, johon voit soittaa kysyäksesi neuvoa tässä asiassa. Voit kysyä neuvoa myös kouluterveydenhoitajalta tai paikallisesta ehkäisyneuvolasta. On myös hyvä selvittää, voiko e-pillereiden käytöllä olla vaikutusta epämukaviin tuntemuksiin. Täältä näet, miten pääsee lääkäriin.
Toivottavasti pääset vastauksen avulla eteenpäin asiassasi!