Siirry sisältöön
Mistä kellertävä vuoto yhdynnän jälkeen voi johtua?
ID 286894
Moi. Olen käyttänyt kohta kuukauden ajan e-pillereitä parisuhteeni vuoksi ja siksi emme käytä kondomia. Olemme myös varmoja ettei kummallakaan ole sukupuolitauteja. Jokaisen yhdyntä kerran jälkeen olen huomannut runsasta kellertävää vuotoa, joka loppuu noin muutaman päivän kuluttua kun yhdyntää ei ole ollut. Myös kutinaa on ilmennyt yhdynnän jälkeen yleensäkkin yöllä, mutta loppuu kuitenkin seuraavana päivänä. Haluisin kovasti tietää mistä tämä johtuu ja kuinka sen voisi saada loppumaan.

Asiantuntija vastaa
16.11.2022 klo 15:56 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi kellertävää vuotoa yhdynnän jälkeen. Kerrot myös lievästä kutinasta, jota vuotoon on liittynyt.
Aloitan vastaukseni e-pillereistä sekä niiden mahdollisesta vaikutuksesta vuotoon. Kerrot käyttäneesi e-pillereitä vasta kuukauden verran. Mikäli sinulla on ollut yhdyntää ennen kuin olet aloittanut pillereiden käytön, ja huomaat selkeän eron vuodossa verrattuna aiempaan, voi vuodolla olla jotain tekemästä e-pillereiden käytön kanssa. Käytön alkuvaiheessa voi esimerkiksi olla jotain vuotohäiriöitä ja lisäksi käyttö voi vaikuttaa limakalvoihin ja emättimen bakteerikantaan sekä näin tehdä emättimen herkemmäksi tulehdukselle. Myös siemenneste on emäksistä, ja täten nostaa emättimen pH-arvoa, mikä voi altistaa hieman tulehdukselle. Esimerkiksi hiivatulehdus on tavallinen emättimen vaiva, josta voit lukea lisää täällä. Hiivatulehdus voi aiheuttaa kuvaamasi kaltaisia oireita eli runsaampaa valkovuotoa ja kutinaa. Hiivatulehdus voi parantua itsestään, mikäli oireet lieviä, mutta toistuvissa oireissa tulisi ottaa yhteys terveydenhuoltoon. Toisaalta myös bakteerivaginoosi on tavallinen vaiva. Siitä voit lukea lisää täältä. Koska oireesi eivät ole voimakkaita, ja tuntuvat menevät ohi itsestään, voit kokeilla olisiko esimerkiksi emättimeen laitettavista maitohappobakteerivalmisteista sinulle hyötyä. Tarkoitan nimenomaan emättimeen laitettavia valmisteita, en suun kautta otettavia maitohappobakteerivalmisteita. Näitä valmisteita voi ostaa apteekista intiimituotteiden hyllystä. Niitä käytetään muutamien päivien ajan kuuriluontoisesti. Myös hiivalääkkeitä löytyy apteekin hyllyltä, mutta niitä ei tulisi käyttää mikäli sinulla ei ole koskaan todettu hiivatulehdusta.
Mikäli vuotoon ei liity kipuja, ja se tuntuu menevän nopeasti ohi itsestään, voit myös seurailla tilannetta rauhassa ja kokeilla esimerkiksi edellä mainittua maitohappobakteerivalmistetta. Voi olla, että tilanne tasaantuu parissa kuukaudessa. Mikäli tämä jatkuu, kannattaa jutella asiasta terveydenhuollossa. Täältä näet, miten pääset lääkäriin.
Lisäksi voitte halutessanne kokeilla, vaikuttaako kondomin käyttö tai keskeytetty yhdyntä asiaan. Joskus voi helpottaa, jos siemennestettä ei tule suoraan emättimeen. Voi myös olla hyvä ottaa liukuvoide käyttöön, sillä limakalvot voivat olla e-pillereiden käytön myötä hauraammat. Voitte kokeilla vesipohjaisia liukuvoiteita, ja toisille sopii hyvin esimerkiksi luomulaatuinen kylmäpuristettu kookosöljy. Joskus öljypohjainen liukuvoide tai öljyn käyttö voi altistaa tulehduksille eli kannattaa luopua sen käytöstä mikäli oireet lisääntyvät sen käytön myötä.
Kannattaa muistaa myös hygieniasta huolehtiminen, mutta yleensä haasteena on nimenomaan liiallinen pimpin pesu. Pesuun riittää haalea vesi kerran päivässä eli pesuaineita ei tulisi käyttää pimpin pesuun. Vettä ei myöskään koskaan suihkuteta suoraan emättimeen vaan sukuelimet huuhdellaan ulkoisilta osilta. Emätin puhdistaa itse itsensä valkovuodon avulla.
Toivottavasti vastauksestani on apua tilanteeseesi!