Siirry sisältöön
Mistä johtuu runsas vuoto emättimestä seksin jälkeen?
ID 250956
Moi ! Poikaystävän kanssa eilen harrastimme seksiä, ja olen siitä asti vuotanut runsaasti verta. Koko ajan jatkuvaa hyvin juoksevaa sellaista. Aloitin minipillerit helmikuussa, mutta torstaina (nyt on sunnuntai) unohdin ottaa pillerini. Mulla on ollu menkat (ja ruskeeta tahmeeta vuotoo mut lääkäri sano et se on vaan sivuvaikutus pillereistä). Voiko olla vaan joku sivuoire unohduksesta vai jotain vakavampaa? Lisäksi on kovat menkkakivut nyt. (Oli juuri menollaan nää ruskeet ns epämenkat kun tää kova verenvuota alkoi)

Asiantuntija vastaa
17.05.2021 klo 14:07 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi verenvuotoa seksin jälkeen. Oletan vastauksessa, että kyseessä on ollut emätinyhdyntäseksi. Kerrot myös, että olet aloittanut minipillerit helmikuussa. Tulkitsen myös viestistäsi, että sinulla on ollut vuotoa seksin aikana, ja tämän jälkeen alkoi kova verenvuoto.
Hormonaalisen ehkäisyn käyttöön voi liittyä vuotohäiriöitä etenkin ensimmäisten käyttökuukausien aikana. On mahdollista, että vuoto viittaa tähän. Vuotoon voi kuitenkin olla muitakin syitä, joten asiasta kannattaa ottaa yhteys lääkäriin. Kannattaa kertoa lääkärille myös kokemistasi kovista kivuista. Täältä näet, miten pääsee lääkäriin. Voit myös ottaa yhteyttä siihen tahoon, joka määräsi sinulle hormonaaliseen ehkäisyyn reseptin.
Yhden pillerin unohdus ei välttämättä vaikuta ehkäisytehoon, mutta kannattaa pitää huolta siitä, että pillerit tulee otettua ajallaan, jotta ehkäisyteho ei heikkene.
Olet myös tervetullut juttelemaan asiasta seksuaalineuvontachattiin.