Siirry sisältöön
Mistä johtuu kirvely terskan alueella?
ID 276925
Hei olen 17-vuotias poika. Mistä voisi johtua outo kirvely terskan kohdalla, tai outo kipu siirtäessä penistä asennon parantamiseksi. En saa mitenkään kirvelyä/kipua pois. Terska tuntuu kuivalta enkä ole varma kuinka hoitaa oikein sitä? Minulla ei ole muita oireita Pissaaminen ei kirvele tai mikään muukaan.

Asiantuntija vastaa
11.05.2022 klo 15:20 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi terskan kirvelystä ja kivusta. Kerrot myös, että terska tuntuu kuivalta. Alkuun totean, että monesti peniksen ihon ja limakalvoalueiden kivuissa ja ärsytysoireissa kannattaa kääntyä lääkärin puoleen, jotta lääkäri voi tutkia peniksen ihon ja limakalvot. Monesti lievä ärsytys ei ole kiireellinen asia, mutta kovassa kivussa kannattaa lähteä lääkäriin samana päivänä.
Kuivuus sinänsä on tavallinen vaiva terskan alueella. Se voi johtua liiallisesta saippuapesusta tai pesusta ylipäätään. Peniksen pesuun riittää pesu kerran päivässä haalealla vedellä. Kun terska on kuiva, sitä kannattaa rasvata hajusteettomalla perusvoiteella pesun jälkeen.  Peniksen pesussa ei tavallisesti tarvita saippuaa. Penis pestään vedellä myös esinahan alta ja taputellaan kuivaksi. Kannattaa välttää hankaamista. Tämän jälkeen laitetaan hajusteetonta perusvoidetta. Kannattaa suosia kevyttä, ei liian rasvaista voidetta. Voiteen käytölle ei ole olemassa käyttörajaa. On kuitenkin tärkeää huomioida, että erilaiset öljyt voivat haurastuttaa lateksia eli voiteen tulisi olla imeytynyt iholle kunnolla ennen lateksisen kondomin asettamista. Kannattaa myös huomioida, että itse lateksi materiaalina voi ärsyttää ja aiheuttaa allergiaoireita. Joskus vaihtaminen lateksittomaan kondomiin voi olla avuksi.
Kannattaa myös käyttää väljiä alushousuja ja housuja. Varsinkin alushousujen on kannattavaa olla tehty luonnonmateriaaleista, kuten puuvillasta. Voit myös nukkua ilman alushousuja. Näin herkät ihoalueet saavat hengittää.
Joskus terska voi ärtyä myös erilaisten ihosairauksien ja tulehdusten vuoksi. Myös runsas itsetyydytys voi ärsyttää herkkiä limakalvoalueita, jolloin itsetyydytyksestä on syytä pitää taukoa. Mikäli huomaat ärsytystä iholla tai limakalvoilla, voi olla hyvä käydä asiasta kouluterkkarin juttusilla tai varata aika lääkäriin.
Joskus peniksen oireet voivat viitata myös seksitautiin. Seksitautitartunta on mahdollinen silloin, jos on ollut jonkun kanssa seksiä ilman kondomia, eikä ole varmuutta siitä, onko kumppanilla ollut seksitautitartunta. Seksitaudit ovat usein oireettomia. Mikäli epäilet seksitautia, pääsee seksitautitesteihin sukupuolitautien poliklinikalla tai omalla terveysasemalla.
Täältä näet, miten pääsee lääkäriin.
Täältä löydät lisää tietoa peniksen voidepesusta.