Siirry sisältöön
Millaisia oireita ovulaatiossa on?
ID 251085
Hei! Millaisia oireita ovulaatioon voi liittyä? Kuukautisteni alkuun pitäisi olla nyt noin 14pv, ja tänään ja eilen alavatsani on ollut hieman kipeä, sekaisin ja rinnatkin ovat hieman arat. Myös päänsärkyä on hieman ollut, ja juuri tänään on tullut kirkasta ja venyvää vuotoa. Voiko nämä oireet viitata siis ovulaatioon/voiko ovulaatio aiheuttaa hentoa alavatsakipua ja rintojen herkkyyttä? Olen ollut yhdynnässä muutama päivä sitten, käytössä oli kondomi oikein käytettynä ja se pysyi ehjänä.

Asiantuntija vastaa
18.05.2021 klo 13:36 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi ovulaation oireita. Ovulaatiolla tarkoitetaan munasolun irtoamista munasarjasta, mikä tapahtuu noin 12-14 vuorokautta ennen kuukautisten alkamista. On totta, että osalla ovulaation aikaan alavatsalla voi tuntua lievää kipuilua ja vuoto voi muuttua kirkkaammaksi ja venyväksi. Muutokset valkovuodossa voivat alkaa tapahtua jo muutamia päiviä ennen itse ovulaatiota. Jotkut voivat kokea itsensä seksuaalisesti halukkaammaksi silloin, kun ovulaatio lähestyy, mutta tämä on yksilöllistä. Osa ei huomaa lainkaan ovulaatioon liittyviä oireita. On kuitenkin mukavaa huomata muutokset, joita kehossa tapahtuu, ja ne auttavat sinua tuntemaan kehosi paremmin.
Usein kuukautiskierron pituus ei ole täysin sama vaan se voi vaihdella muutamilla päivillä. Tästä syystä ovulaatio voi tulla eri kuukausina eri aikaan. Ovulaatioaikana on mahdollista tulla raskaaksi. Siittiöt voivat elää naisen elimistössä muutamista päivistä noin viikkoon, mutta jos teillä on ollut käytössä kondomi, niin raskaudesta ei tarvitse huolestua.
Täältä löydät lisää tietoa ovulaatiosta.
Olet myös lämpimästi tervetullut seksuaalineuvontachattiimme  keskustelemaan aiheesta lisää, mikäli se mietityttää.