Siirry sisältöön
Millainen riski raskauteen on olemassa, jos ehkäisypillerit aloittaa kesken kuukautiskierron?
ID 241225
Mikä mahdollisuus on tulla raskaaksi kun mies on tullut sisälle ja en tiedä yhtään milloin ovulaationi on, koska olin lopettanut pillerit noin 2-4kk sitten ja koko sinä aikana ei ole menkkoja tullut joten olen ihan sekasin koko ovulaatiosta ja menkoistani. Aloitin ehkäisypilleri laatan puolestavälistä syömisen ja samana päivänä poikaystäväni laukesi sisälleni kun muistin että ehkäisyteho alkaa samana päivänä. Olen 18 vuotias nuori tyttö ja mietin mitkä mahdollisuudet minulla on olla raskaana. Tämä tapahtui 13 päivä joten en ole testiä vielä tehnyt.

Asiantuntija vastaa
20.01.2021 klo 10:51 , Väestöliitto
Hei ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan.
Pohdit kysymyksessäsi raskauden mahdollisuutta tilanteessa, jossa ehkäisypillerien syömisestä on ollut taukoa ja olet aloittanut pillerit nyt uudelleen. Kerrot aloittaneesi ehkäisypillerilaatan puolesta välistä samana päivänä, kun olet ollut yhdynnässä kumppanisi kanssa. Jos ehkäisypillerit aloittaa kesken kuukautiskierron, tulisi yhdynnässä käyttää kondomia 7 päivän ajan, jotta ehkäisyteho varmistuu. Ehkäisypillerit eivät suojaa raskaudelta vielä ensimmäisenä päivänä.
Vaikka ehkäisypillerit eivät vielä tässä tilanteessa suojanneet raskaudelta, ei raskaaksi voi tulla milloin tahansa. Tämmöisessä tilanteessa raskauden mahdollisuutta on mahdotonta arvioida, ja raskaustestillä voit varmistua mahdollisesta raskaudesta. Raskaustesti on luotettavinta tehdä muutaman päivän-viikon kuluttua siitä, kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Jos ei tiedä, milloin kuukautisten pitäisi alkaa, raskaustestin voi tehdä, kun yhdynnästä on kulunut kolme viikkoa.
Kerrot keskeyttäneesi ehkäisypillereiden käytön ja aloittanut nyt pillereiden käytön uudelleen. Ehkäisypillereiden käyttökatkoista olisi aina hyvä keskustella terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa, sillä pillereiden keskeytys saattaa aiheuttaa kuukautiskierron häiriöitä ja myös ehkäisyn epäonnistumisen. Pillereiden käytön aloitukseen tauon jälkeen liittyy myös mahdollisia sivuvaikutusten riskejä, kuten kohonnut veritulpan riski. Mikäli haluat keskustella ehkäisymenetelmästäsi, olethan yhteydessä kuntasi terveysasemaan tai ehkäisyneuvolaan.
Voit lukea lisää siitä, milloin ehkäisypillereiden ehkäisytehoon voi luottaa toisesta Q&A -vastauksesta täältä.
Olet myös tervetullut keskustelemaan tilanteestasi seksuaalineuvontachattiimme.