Siirry sisältöön
Milloin ehkäisypillereiden ehkäisytehoon voi luottaa?
ID 240728
Hei tarvitsisin kiireellisen vastauksen! Elikkä muistin, että ehkäisypillereiden teho olisi alkanut samana päivänä kun ensimmäisen pillerin ottaa mutta googletin eikä asia ollut niin ja tässä kävi semmonen juttu, että harrastin seksiä tänään poikaystäväni kanssa n. 1h 30min sen jälkeen kun aloitin ehkäisypillerit uudelleen. Muistin koko aika, että ehkäisyteho alkaa heti ja sitten annoin poikaystävälleni luvan tulla sisälle! Olen siis 18 vuotias tyttö ja aloitin pillerit uudelleen tänään noin 2ja puolen kuukauden tauon jälkeen. Poikaystäväni latasi kaiken sisälle lähetyssaarnaajassa ja makasin tämän jälkeen n. 2min ennen vessaan menemistä. Kuinka iso mahdollisuus minulla on olla raskaana? Toivottavasti selitin tarpeeksi selkeästi kiitos vastauksesta!

Asiantuntija vastaa
13.01.2021 klo 15:52 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi raskauden mahdollisuutta tilanteessa, jossa ehkäisyteho ei ole vielä lähtenyt käyntiin. Kerrot viestissäsi, että sinulla on ollut yhdyntäseksiä ilman kondomia tänään (eli viestiä kirjoittaessani todennäköisesti eilen).
Olet oikeassa siinä, että tuossa vaiheessa ehkäisypillereiden teho ei ole vielä lähtenyt käyntiin, vaan ehkäisypillereitä tulisi käyttää seitsemän perättäistä päivää ennen kuin ehkäisytehoon voi luottaa. Tilanteessa on siis samanlainen riski raskautumiseen kuin ilman ehkäisypillereitä.
Mikäli ovulaatiosi on vasta tulossa, voi pikaisesta jälkiehkäisyyn turvautumisesta olla sinulle hyötyä. Ovulaatiopäivä voi vaihdella ja siemenneste säilyy elimistössä useita päiviä, joten tässä tapauksessa suosittelen, että mitä pikimmin käyt apteekissa hakemassa jälkiehkäisyn mikäli et halua tulla raskaaksi. Lisää asiasta voit lukea täältä. On totta ettei raskaaksi voi tulla milloin tahansa, mutta usein omasta kuukautiskierrosta ei voi olla täysin varma.
Jälkiehkäisyn jälkeen on hyvä tehdä raskaustesti kolme viikkoa suojaamattomasta yhdynnästä. Jälkiehkäisy ei ole täysin varma menetelmä, ja tästä syystä raskaustesti on hyvä tehdä, tuli kuukautiset ajallaan tai ei. Näin varmistetaan, että oletko tullut raskaaksi.
Olet lämpimästi tervetullut juttelemaan seksuaalineuvontachattiimme, mikäli jokin vielä mietityttää.