Siirry sisältöön
Miksi terska on tahmainen ja haisee?
ID 273386
Oon 18v poika. Mikähän mahtaa olla ongelma kun terska on tahmainen kun esinahan vetää taakse ja vähän haisee semmone outo, mutta tahmeus ja haju häviää kun hetken pitää esinahkaa taakse vedettynä. Joka aamu pesen peniksen ihan kunnolla ja taputtelen kuivaks sen jälkee, saippuaa en käytä. Pesun jälkee vähän ajan päästä niin terska on taas tahmainen kun nahan vetää taakse. Olis kiva saaha joku vastaus ettei tartteis enää miettiä mikä on. Johtuuko siitä kun terska on esinahan alla päivän mittää.

Asiantuntija vastaa
22.03.2022 klo 10:19 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Kerrot pohtivasi esinahan alla olevaa tahmaisuutta ja outoa hajua. Hienoa, että pidät huolta peniksesi hyvästä hygieniasta.
Kuvaamasi tahma on mitä luultavimmin smegmaa eli esinahkatalia. Se on väriltään valkoista, rasvaista eritettä joka koostuu talista ja ihon sarveissoluista. Esinahkatali erittyy luontaisesti, ja sen tarkoitus on pitää penis kosteana. Kovettuessaan se voi muodostaa kasvualustan haitallisille bakteereille, minkä vuoksi päivittäinen pesu lämpimällä vedellä on tärkeää. Kuvaamasi pesurutiini kuulostaa kuitenkin riittävältä, eikä penistä ole hyvä pestä liikaa, jotta iho ei kuivu. Voit halutessasi vielä lukea täältä, kuinka pidetään huolta sukuelinten puhtaudesta.
Esinahkatalia esiintyy kaikissa peniksissä ja se on normaalia. Mikäli esinahkatalia erittyy hyvin runsaasti, jos penis alkaa punottaa tai mikäli se on kosketusarka, on hyvä käydä lääkärissä, jotta voidaan rajata pois tulehdukset.