Siirry sisältöön
Miksi penistä kirvelee siemensyöksyn jälkeen?
ID 248483
Olen 15- vuotias poika ja itsetyydytyksen, siemensyöksyn jälkeen alkaa peniksessä kirvely jota seuraa tunne että olis kova pissahätä. Pissalle mentäessä ei välttämättä tule mitään. Se menee ohi noin puolessa tunnissa. Tätä ei tule joka itsetyydytyksen jälkeen. En ole harrastanut seksiä.

Asiantuntija vastaa
08.04.2021 klo 15:31 , Väestöliitto
Hei ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan.
Pohdit viestissäsi siemensyöksyä seuraavaa kirvelyä ja pissahädän tunnetta. Kerrot, että vaiva esiintyy välillä, mutta ei jokaisen siemensyöksyn jälkeen.
Kirvely peniksessä siemensyöksyn jälkeen voi johtua esimerkiksi siitä, että itsetyydytyksessä peniksen limakalvoille on muodostunut pieniä hiertymiä ja siemennesteen joutuessa näihin hiertymiin aiheutuu kirvelyä. Myös virtsaputken pää voi ärsyyntyä itsetyydytyksestä ja se saattaa aiheuttaa kirvelyä. Kerrot viestissäsi myös, että kirvelyyn saattaa liittyä myös pissahädän tunnetta. Pissahädän tunne voi liittyä itsetyydytyksestä ärtyneeseen virtsaputken päähän. On myös tavallista, että heti siemensyöksyn jälkeen pissaaminen ei välttämättä onnistu. Tähän voi auttaa, että odottaa hetken siemensyöksyn jälkeen ennen pissalle menemistä.
Mikäli kirvely jatkuu tai pahenee, on hyvä käydä juttelemassa asiasta myös kouluterkkarin tai lääkärin kanssa. Täältä voit lukea lisää siitä miten pääsee lääkäriin. Voit tulla juttelemaan aiheesta myös seksuaalineuvontachattiin.