Siirry sisältöön
Miksi esinahkani punoittaa?
ID 293907
Miksi esinahkani punoittaa? Penis on päältä päin täysin normaali, mutta “alhaalta päin” penis punoittaa vähän vajaasta puolesta välistä terskaan asti. Terska on myös täysin tavallinen. Lisäksi olen huomannut, että peniksen ollessa rentona esinahkaan tulee punaiselle alueelle pieni “ruttu”. Näyttää siltä, kun iho menisi ikäänkuin itsensä päälle. Esinahkani ei myöskään ole koskaan lähes ollenkaan terskan päällä. Olen 16-vuotias. En ole harrastanut seksiä, kyseessä ei siis ole seksitauti. Lisäksi ihoni on atooppinen ja olen allerginen esimerkiksi tietyille eläimille. Punaista aluetta kutittaa välillä, mutta mitään muita vaikutuksia ei ole tullut. Tämä on jatkunut noin 1-2 viikkoa. Olen käyttänyt bepanthenia noin kahdesti päivässä sekä joskus decubalia, tosin paljoa kuivumisaikaa ei aina pysty antamaan. Mitä kannattaisi tehdä, voiko tämä olla vakavaa? Voiko kouluterveydenhuoltajalla käydä tähän asiaan liittyen, sekä miten asiasta kannattaisi yrittää kertoa vanhemmille? Kauanko kannattaa vielä odottaa, ennen kuin menen puhumaan asiasta? Kiitos etukäteen avusta.

Asiantuntija vastaa
03.05.2023 klo 15:48 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi punoitusta peniksessä. Heti alkuun kannustan sinua olemaan yhteydessä esimerkiksi kouluterveydenhoitajaan asiassa, sillä erilaisia syitä iho-oireisiin kannattaa lähteä kartoittamaan siten, että terveydenhuollon ammattilainen kuten terveydenhoitaja tai lääkäri katsoo ihoa. On hyvä tietää, että erilaiset oireet sukuelimissä ovat tavallinen yhteydenotonaihe terveydenhuollossa. Jos et halua vielä mennä kouluterveydenhoitajan vastaanotolle, voit olla aluksi yhteydessä hyvinvointialueesi terveydenhuollon neuvontaan puhelimitse, ja kertoa oireistasi. Kuvaamasi oireet eivät kuulosta vakavilta, mutta on hyvä selvittää syy oireille, jotta saat oireisiin hoito-ohjeet eivätkä oireet pahene.
Kerrot viestissäsi atooppisesta ihosta ja on totta, että atooppisen ihon oireilu voi näkyä myös sukuelinten alueilla. Lisäksi allergiat voivat vaikuttaa tilanteeseen kuten myös ihon hautuminen tai hikoilu ja vääränlainen hoito. Voit jatkaa hajusteettoman perusvoiteen käyttöä peniksen ihon ja limakalvoalueiden hoitoon. Perusvoidetta voi käyttää useamman kerran päivässä. Pesu haalealla vedellä kerran päivässä riittää, ja tämän jälkeen kannattaa laittaa perusvoidetta. Voit myös nukkua ilman alushousuja, jotta herkät ihoalueet saavat hengittää. Väljien puuvillaisten alushousujen käyttäminen voi olla avuksi, jotta vaatteet eivät pääse hankaamaan ikävästi ihoa. Jotkut hajusteelliset pyykinpesuaineet voivat myös ärsyttää herkkää ihoa eli niitäkin kannattaa välttää. Lisäksi itsetyydytystä kannattaa hetken aikaa tauottaa tai vähentää, mikäli tykkäät sitä tehdä, jotta esinahan alue ei ärtyisi entisestään. Itsetyydytyksessä kannattaa myös käyttää esimerkiksi perusvoidetta liukasteena, jotta iho ei ärsyynny hankauksesta. Monet liukuvoiteet voivat sopia myös, mutta toisaalta ne saattavat myös ärsyttää, jos iho on jo ärtynyt.
Pohdit viestissäsi, miten asian voisi ottaa puheeksi vanhempien kanssa. Lähtökohtaisesti vanhemmille on tärkeää, että heidän lapsensa voivat hyvin, ja he toivoisivat, että lapsi kertoisi heille mikäli jokin on hätänä. On kuitenkin varsin tavallista, että tuntuu vaikealta ottaa puheeksi sukuelimiin liittyviä vaivoja vanhempien kanssa. Monesti puheeksiotto kuitenkin kannattaa ja vanhemmat voivat tukea nuorta hakeutumaan esimerkiksi lääkärin vastaanotolle. Jos tuntuu vaikealta kertoa tästä kasvokkain, voi asian ottaa puheeksi myös esimerkiksi viestitse. Rohkaisen sinua ottamaan asian puheeksi, jotta et jää pohdintojesi kanssa yksin.
Täältä näet, miten pääsee lääkäriin.
Toivottavasti vastauksemme auttaa sinua pääsemään eteenpäin asiassasi!