Siirry sisältöön
Mikä on seksuaalinen suuntautumiseni?
ID 260388
Olen 17v tyttö ja aina ollut kiinnostunut pojista sillä lailla romanttisessa mielessä mutta jonkun aikaa sitten huomasin kiinnostuvani entistä enemmän tytöistä… Miten voisi tutkia omaa seksuaalisuuttaan? Haluaisin myös löytää oman “määritelmäni” että olenko sitten bi vai mikä, niin mistä sen voisin saada määriteltyä??

Asiantuntija vastaa
28.09.2021 klo 15:48 , Väestöliitto
Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Pohdit viestissäsi seksuaalista suuntautumistasi  ja miten omaa seksuaalisuutta voisi tutkia. Ihmiset hahmottavat omaa seksuaalista suuntautumistaan hyvin eri-ikäisinä. Joillekin se on aina ollut hyvin selkeä, toisilla se selkiytyy murrosikäsenä tai aikuisiällä. Seksuaalisuus kehittyy läpi elämän. Kukaan toinen ei voi sinun puolesta määritellä seksuaalista suuntautumistasi.
On tosi ok määritellä tai olla määrittelemättä itseään mihinkään lokeroon. Kokemus omasta seksuaalisesta suuntautumisesta muovautuu ajassa ja voi myös vaihdella. Pohdit viestissäsi voisitko olla mahdollisesti bi. Biseksuaali on henkilö joka on kiinnostunut sekä naisista, että miehistä. Panseksuaali henkilö puolestaan kiinnostuu ihmisestä sukupuoleen katsomatta. Voit tutkia näitä käsitteitä lisää täältä.
Kysyt, miten omaa seksuaalisuutta voi tutkia. Mitään yksiselitteistä vastausta tähän ei ole. On tärkeää, että annat itsellesi aikaa kuulostella omia tuntemuksia kaikessa rauhassa. Pohdintasi voivat selkeytyä  ajan ja kokemuksen kanssa.
Voit tulla juttelemaan aiheesta myös seksuaalineuvontachattiin.