Siirry sisältöön
Mikä on riittävä hygienia masturboinnin jälkeen?
ID 272018
Mikä on riittävä hygienia masturboinnin jälkeen? Yleensä heti masturboituani ahdistun ja haluan pestä moneen kertaan kädet, koska tuntuu väärältä että kosken esimerkiksi jääkaapin kahvaan tai konsoliohjaimiin kuin muut perheenjäsenet sormilla jotka ovat juuri olleet sisälläni ja voin haistaa sen lievästi. Vääryyden tunne säilyy myös siinä kun kuvittelen miltä masturbointi näyttäisi ulkopuolisen silmin, esim. nähdessäni sen jälkeen jonkun tutun. Siitä huolimatta masturboin suhteellisen usein ja myös vähän pakonomaisesti kiihottuessani aika helposti.

Asiantuntija vastaa
25.02.2022 klo 09:20 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Masturboinnin jälkeen tavanomainen käsien pesu lämpimällä vedellä ja saippualla on riittävä käsien puhdistamiseksi. Hygienian näkökulmasta käsien peseminen useaan otteeseen ei ole tarpeellista. Sukuelinten eritteiden siirtyminen muihin pintoihin vesi-saippuapesun jälkeen ei ole mahdollista. Eritteet itsessään eivät myöskään ole vaarallisia, vaan eritteet kuuluvat ihmiskehoon.
Kerrot viestissäsi ahdistuneisuuden tunteesta, mikä liittyy sinulla masturboimiseen. Oletko huomannut olevasi ahdistunut tai huolissasi muistakin asioista elämässäsi? Oletko jäänyt jumiin ajatusten kanssa tai kokenut, että sinun on pakko tehdä joitain asioita useita kertoja, jotta ahdistuksen tunne vähenisi?
On hyvä tietää, että aivojen tarkoitus on tuottaa ajatuksia, ja kaikenlaiset ajatukset ovat normaaleja. Joskus voi kuitenkin olla kyse “pakkoajatuksista”, joihin liittyy pakonomaista toimintaa. Pakkoajatukset ovat väkisin mieleen tunkevia ajatuksia, joihin voi liittyä esimerkiksi voimakkaita ahdistuksen, häpeän, syyllisyyden ja epävarmuuden tunteita. Mieleen tunkeutuvia ajatuksia, tuntemuksia ja huolia voi pyrkiä purkamaan toiminnan avulla, ja toiminnasta voi muodostua pakonomaista. Toiminta voi olla mielen sisäistä esim. jatkuvaa itsensä vakuuttelua, tai ulkoista kuten käsien pesua yhä uudelleen. Jos pakkoajatukset ja -toiminta tuntuvat elämää häiritseviltä, ja vaivaavat itseä toistuvasti rauhoittelusta ja vakuuttelusta huolimatta, voi kyse olla esimerkiksi pakko-oireisesta häiriöstä, josta löydät lisää tietoa täältä.
Vaikeilta tai häiritseviltä tuntuvista ajatuksista ja tunteista on aina hyvä keskustella jonkun luottamuksellisen henkilön kanssa.  Voi olla helpointa lähestyä ensin esimerkiksi kouluterkkaria, -psykologia tai psyykkaria. Jos et tällä hetkellä ole opiskelijana jossakin oppilaitoksessa, voit myös varata ajan terveydenhuoltoon terveydenhoitajalle tai lääkärille. Yksityisen terveydenhuollon puolella voit lähestyä suoraan psykologia tai psykiatria. Olet myös ehdottomasti tervetullut juttelemaan asiasta meidän seksuaalineuvonnan chattiin.
Lopuksi vielä on tärkeää todeta, että masturbointi itsessään on normaalia seksuaalista toimintaa, johon sinulla on lupa eikä siinä ole mitään väärää.  Toiset masturboivat enemmän, toiset vähemmän eikä useampi kerta päivässä ole välttämättä merkki riippuvuudesta. Joskus on kuitenkin mahdollista, että masturboinnista muodostuu pakonomaista. Onkin tärkeää, että oppii tunnistamaan ettei kiihottumisen tunteelle välttämättä tarvitse tehdä mitään. Täällä voit tehdä nettitestin, joka auttaa sinua pohtimaan suhdettasi masturboimisen määrään.
Mikäli tuntuu, että esille nostamamme asiat eivät kosketa sinun tilannettasi, kannattaa kuitenkin tulla juttelemaan chattiin seksuaalisuuteen liittyvistä ajatuksista ja tunteista, mikäli ne häiritsevät sinua.