Siirry sisältöön
Mikä auttaisi yhdistelmäpillereihin liittyvään välivuotoon?
ID 267968
Moi! Aloitin Yhdistelmä pillereiden syönnin melkein kuukausi sitten ja koko ajan pillereiden syömisen ajan on tullut ruskeaa vuotoa. sitä tulee välillä jopa niin paljon että joudun pitää sidettä koko ajan. Tiedän että tämä on yksi mahdollisista sivuoireista mutta minua kiinnostaisi kuinka kauan tämä voi jatkua ja auttaisiko pilleri merkin vaihto tähän? Asia häiritsee minua kuitenkin niin paljon että en kyllä tämän aikana edes halua harrastaa seksiä.

Asiantuntija vastaa
27.12.2021 klo 16:09 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos kysymyksestäsi!
Kuvaamasi ruskea vuoto kuulostaa välivuodolta. Välivuodolla tarkoitetaan kuukautisten välillä esiintyvää veristä vuotoa, joka voi kestoltaan ja määrältään vaihdella. Kyseessä on, kuten sanoitkin, e-pillereiden ensimmäisten käyttökuukausien aikana melko tavallinen sivuoire. Yleensä ei ole aihetta huoleen, vaikka vuoto voikin tuntua tosi häiritsevältä.
E-pillereiden aloituksesta välivuotoa voi esiintyä joskus kahden ensimmäisen kuukauden ajan. Yleensä välivuoto lakkaa e-pillereiden käyttöä jatkettaessa seuraavien kiertojen aikana. Jos välivuoto kuitenkin jatkuu, voi asia korjaantua pillereiden merkkiä vaihtamalla, tai vaihtamalla kokonaan ehkäisymenetelmää. Joskus myös välivuotoa voi tulla, jos pillereitä on unohtunut ottaa. E-pillerit on siis tärkeä ottaa säännöllisesti päivittäin, ja mieluiten samaan kellonaikaan. Tiputteluvuoto itsessään ei vaikuta ehkäisytehoon, ellei sen syynä ole juuri pillereiden käyttöön liittyvä ongelma, kuten pillereiden unohtuminen.
Välivuodon syitä voivat olla myös esimerkiksi jokin gynekologinen tulehdus tai muu sairaus. Jos välivuotoa on säännöllisesti, se jatkuu useamman kuukautiskierron ajan, tai asia muutoin huolettaa, on syytä ottaa yhteyttä lääkäriin. Koska olet juuri aloittanut yhdistelmäehkäisyn käytön,voi tilannetta vielä seurailla muutaman kuukauden ajan. Mikäli tilanne kuitenkin vaivaa sinua kovasti, voit olla yhteydessä lääkäriisi, joka osaa parhaiten vastata juuri sinua ja tilannettasi koskeviin kysymyksiin.
Välivuodosta voi lukea lisää täältä. Myös täällä on lisätietoa välivuodon mahdollisista syistä.
Tietoa ehkäisypillereistä, ja muista ehkäisyvaihtoehdoista löytyy myös Ehkäisynetti-sivustolta.