Siirry sisältöön
Merkkipäivän viettäminen parisuhteessa
ID 285967
Miten suhtautua siihen, että mies ei huomioi mitenkään ensimmäistä hääpäivää? Meillä on tulossa hääpäivä ja mies on kyseisenä ajankohtana järjestänyt työmatkan muualle. Olin ajatellut sitten, että juhlistaisimme ensimmäistä hääpäiväämme edellisenä viikonloppuna mutta kysyin hänen aikeitaan ko. viikonlopulle niin hän ajatteli lähteä kotiseudulleen silloin töihin. Näyttää siis siltä, että emme juhlista mitenkään meidän ensimmäistä hääpäiväämme. Ehkäpä hän mainitsee siitä ja antaa kukkakimpun ja kortin tai sitten ei sitäkään. Miksi minulla on pettynyt olo? Miksi tuntuu, että hän ei arvosta minua tarpeeksi, kun ei halua nähdä vaivaa järjestääkseen mitään ensimmäistä hääpäivää varten. Ehkäpä en sitten ole hänelle se oikea. Meillä menee muuten hyvin mutta ajoittain ajattelen, että kun hän ei osta minulle koskaan mitään eikä järjestä minulle mitään kivoja yllätyksiä niin ehkäpä en sitten ole niiden arvoinen hänen mielestään.

Asiantuntija vastaa
01.11.2022 klo 13:17 - Väestöliiton asiantuntija, terveydenhoitaja, TtM , Väestöliiton asiantuntija, terveydenhoitaja, TtM , Väestöliitto
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Pohdit tulevaa hääpäiväänne ja siitä kumpuavia tunteita ja ajatuksia. Puolisollesi sattuu hääpäivän ympärille työmenoja, jotka vaikuttavat hääpäivän viettämiseen. Kerroit, että sinulle on herännyt arvottomuuden ajatuksia, kun hän ei ole järjestänyt sinulle yllätyksiä tai hankkinut sinulle mitään. Merkkipäiviin ja muistamisiin liittyen on tavallista, että kumppanien ajatusten välillä on eroavaisuuksia, vaikka muuten menisikin hyvin – aivan kuten kerroit teidän tilanteestannekin.
Et kertonut viestissäsi, oletteko keskustelleet ajatuksistanne koskien merkkipäiviä, yllätyksiä tai muistamisia. Oletkohan kertonut puolisollesi tunteista ja ajatuksista, joita asia sinussa herättää? Tiedätkö sinä, mitä kumppanisi puolestaan ajattelee näistä asioista? Jos ette ole keskustelleet vielä, rohkaisen ottamaan asian puheeksi. Voi olla, että jos toinen kokee vaikkapa yllätykset vähemmän merkityksellisenä, ei hän osaa ajatella niillä olevan sinulle isompi merkitys. Sen vuoksi on hyvä keskustella avoimesti myös tällaisista asioista parisuhteessa, jotta molempien toiveet ja tarpeet tulevat huomioiduksi eikä tietämättömyys aiheuta väärinymmärryksiä.
Muistamisten ja yllätysten lisäksi rakkautta näytetään monin eri tavoin. Joskus näitä tapoja kuvataan rakkauden kielellä ja voisin sitä kautta lähestyä tilannettanne. Rakkauden kieltä voi ajatella kysymyksen kautta – miten juuri minä osoitan rakkautta? Rakkauden kieli on jokaisen oma ja aina pariskunnalla ei olekaan sama tapa osoittaa rakkautta. Osa näyttää rakkautensa sanoin esimerkiksi kiittämällä, kehumalla tai kertomalla rakkaudestaan. Toinen osoittaa rakkautensa teoin esimerkiksi varaamalla yhteisen ravintolaillallisen, vaihtamalla toisen autoon renkaat tai siivoamalla kodin. Lahjojen kieltä puhuva taas kokee esimerkiksi muistamisen osoituksena huomioimisesta ja välittämisestä. Sen sijaan vaikkapa merkkipäivän unohtaminen tuntuu siltä, että toinen ei arvosta tai välitä. Laatuajan kieltä puhuttelee puolestaan yhteinen, keskeytymätön jaettu hetki ilman häiriötekijöitä. Henkilölle, joka näyttää rakkauttaan kosketuksen kielellä, on tärkeää halaukset, ohimenevät hipaisut ja suudelmat. Jos pohdit omaa kieltäsi, voit ehkä tunnistaa itsesi esimerkiksi lahjojen kielestä, vaikka lahjan suuruus tai hinta ei olisikaan merkityksellinen asia. Ihminen voi tunnistaa itsensä myös useammasta kielestä, mutta joku kielistä on monesti vahvempi.
Tämän lisäksi merkkipäivien viettämiseen ja niihin suhtautumiseen voivat vaikuttaa esimerkiksi lapsuudenperheen kokemukset. Joissain perheissä juhlat ja lahjat ovat keskeisessä roolissa, kun taas toisissa ne voidaan ohittaa jopa täysin. Lisäksi henkilökohtainen kiinnostus ja arvot vaikuttavat kokemukseen ja toiveisiin merkkipäivistä ja niiden viettämisestä.
Hääpäiväänne palaten, onnea jo etukäteen! Toivottavasti otatte asian vielä keskusteluun ja löydätte kummankin kalenteriin sopivan, mielekkään tavan huomioida tärkeä päivä. Tehkää siitä teidän näköisenne.
Parisuhteesta nousevista kysymyksistä voi tulla juttelemaan halutessaan lisää Väestöliiton asiantuntijan kanssa maksuttomasti joko puhelimitse tai chatin kautta, tästä lisää tietoa: https://www.hyvakysymys.fi/artikkeli/perhepulma/