Siirry sisältöön
Kannattaako pornoa katsoa, jos se vaikuttaa omiin mieltymyksiin?
ID 282880
Kysyisin pornosta, ja omista mieltymyksistäni. Minulla on vaikeuksia löytää itselleni mieleistä pornoa. Haluaisin nähdä sellaista eroottista ja hellää, joka olisi oikean seksin kaltaista. Olisi niin kiihottavaa katsella, kun esileikki kestäisi pitkään sisältäen pussailua, hyväilyjä alusvaatteiden päältä, hidasta riisumista, hyväilyä ilman vaatteita ja sitten hellää suuseksiä ja yhdyntää. Sellaista on kamalan vaikea löytää. Osaatteko vinkata jotakin, mistä näkisi tuollaista? En halua nähdä mitään kovia otteita tai muuta rajua. Olen myös huomannut, että porno vaikuttaa omaan naiskäsitykseeni. Onko se paha, että haluaisin naisella olevan kiinteät rinnat (ei tarvitse olla kovin isot) ja sopivan lihaksikas ja samalla naisellisen pyöreä pylly? Varsinkin se pyöreä pylly saa mielikuvitukseni laukkaamaan, omat haluni nousemaan huippuunsa ja peniksen kivikovaksi. Tiedän, että pornossa esiintyvät naiset ovat tosi elämässä harvinaisia. Ei varmaan pitäisi katsella koko pornoa, vai mitä mieltä olette?

Asiantuntija vastaa
29.08.2022 klo 15:00 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi pornoa. Alkuun kysyt neuvoa siihen, mistä voisit löytää omasta mielestäsi kiinnostavaa pornoa, joka on luonteeltaan pehmeämpää. Toiseksi kerrot, että koet pornon vaikuttavan naiskehoon liittyviin mieltymyksiisi, ja pohdit kannattaako tästä syystä pornoa ylipäätään katsoa. Lähden vastauksessa liikkeelle jälkimmäisestä.
Jokaisella ihmisellä on lupa kokea seksuaaliset mieltymykset sellaisina kuin ne kokee. On tavallista, että ihminen kiinnittää huomiota tietyntyyppisiin vartalonpiirteisiin, ja varsinkin pornoa katsellessa tämä voi korostua. Viestissäsi erotat kuitenkin selkeästi pornon kuvaston sekä todellisuuden toisistaan, mikä on tärkeää. Pornoa katsellessa onkin tärkeää tunnistaa se, että porno on viihdettä, ja tästä syystä myös näyttelijät on valittu viihdemaailman raamien mukaisesti. Kuvakulmilla ja kuvanlaadun muokkauksella voidaan myös vaikuttaa paljon siihen, miltä vartalot kuvassa näyttävät. Tietynlaisista vartaloista pitäminen pornossa on kuitenkin eri asia kuin se, minkälaista vartaloa kannattaa odottaa mahdollisilta seksikumppaneilta.
Seksuaaliin fantasioihin ja mieltymyksiin on lupa, mutta fantasioita ja mieltymyksiä ei monesti voi toteuttaa tosielämässä. Mielikuvat ja teot on syytä erottaa toisistaan. On siis aina hyvä muistaa se, että muiden ihmisten kehoja on sopivaa kommentoida ainoastaan positiivisesti, ja seksuaalisessa mielessä vain silloin, kun tietää sen olevan sopivaa. Vaikka seksikumppanilla ei esimerkiksi olisi samanlaisia rintoja kuin eniten silmää miellyttävällä pornotähdellä, on seksikumppani silti upea ja viehättävä omassa ainutlaatuisuudessaan. Mieltymysten ei siis kannata antaa vaikuttaa siihen, miten seksikumppania kohtelee, ja mitä häneltä pyytää. Hyvässä seksissä on lopulta kyse ennen kaikkea vuorovaikutuksen laadusta eivätkä täydelliset keholliset piirteet takaa nautintoa seksissä. Seksikumppanin vartaloa ei siis ole sopivaa verrata pornotähden vartaloon sellaisella tavalla, että se loukkaa häntä. Omien mieltymysten mukaisesta pornosta on siis lupa nauttia, mutta voit valita, annatko mieltymyksen vaikuttaa ihmissuhteisiisi.
Pohdit viestissäsi myös sitä, miten voisit löytää sellaista pornoa, mikä miellyttää juuri sinua. Valitettavasti emme voi antaa vinkkejä sivustoista pornon suhteen. Kuvaamasi kaltaista pornoa kuitenkin varmasti löytyy, sillä pornoteollisuus tuottaa nykyään materiaalia laidasta laitaan. Monesti hakusanat pornosivustoilla auttavat löytämään itselle sopivampaa materiaalia. Toisaalta pornoa ja eroottista materiaalia löytyy paljon maksullisena, ja esimerkiksi eettisenä mainostettu materiaali löytyy monesti maksumuurin takaa. Voit poimia joitain vinkkejä pornon suhteen Runkkarin käsikirjasta, jonka on kirjoittanut Ina Mikkola. Kannattaa kuitenkin tutustua myös eroottisten elokuvien maailmaan, sillä eroottiset elokuvat voivat tarjota sinulle sellaisia elämyksiä, joita pornolta haet.
Toivottavasti vastauksesta on apua pohdintoihisi!
Täältä löydät lisää tietoa pornosta.
Täältä löydät lisää tietoa seksifantasioista.