Siirry sisältöön
Jälkiehkäisypillerin jälkeinen vuoto
ID 286173
Hei, otin jälkiehkäisypillerin n. 12 sisällä suojaamattoman seksin jälkeen ja siitä 5 päivän päästä alkoi vuoto (aivan kuukautisten tapaan). Onko tämä merkki, että jälkiehkäisy on toiminut vai vain välivuotoa?

Asiantuntija vastaa
31.10.2022 klo 15:11 , Väestöliitto
Moikka, kiitos kysymyksestä. Otit jälkiehkäisypillerin ja siitä viiden päivän kuluttua sinulle tuli veristä vuotoa ja mietit, olivatko ne kuukautiset vai välivuotoa.
Jos vuoto alkoi silloin, kun kuukautisesi olisi pitänyt alkaa, niin kyse saattoi olla kuukautisvuodosta. Jos kuukautiskierto ei ole sinulle selvillä, tai jos se on epäsäännöllinen, varmuudella ei voida sanoa, oliko kyseessä välivuoto vai kuukautiset. On kuitenkin tavallista, että jälkiehkäisyn ottaminen voi aikaistaa tai viivästyttää kuukautisia hetkellisesti. Kuukautiset saattavat olla erilaiset myös kestoltaan ja määrältään. Jos kuukautiset ovat kovin poikkeavat normaalista, kannattaa tehdä raskaustesti. Lue lisää jälkiehkäisystä.
Suosittelemme raskaustestin tekemistä joka tapauksessa 3 viikkoa jälkiehkäisyn ottamisen jälkeen, vaikka kuukautisvuoto olisi tullutkin. Sillä tavalla saadaan varmistus siitä, että jälkiehkäisy on toiminut toivotulla tavalla. Lisätietoja raskaustestin tekemisestä saat tästä.
Joskus myös seksitaudit saattavat oireilla verisellä vuodolla. Mikäli voit olla varma, ettei seksikumppanilla ole seksitautitartuntaa, niin sinullakaan ei ole syytä käydä seksitautitesteissä. Seksitautien kohdalla on hyvä muistaa, että ne ovat hyvin usein oireettomia, eli oireita ei kannata jäädä odottelemaan, vaan kannattaa hakeutua testeihin. Mikäli seksikumppanillasi, tai sinulla, on ollut seksiä jonkun toisen kanssa ilman kondomia, eikä seksitauteja ole testattu, olisi hyvä, että käytte molemmat seksitautitesteissä omalla terveysasemalla. Seksitauteja testattaessa on hyvä kertoa, minkälaista seksiä on ollut (suu-, emätin- tai anaaliseksiä), sillä seksitaudit testataan seksitapojen mukaisesti.  Seksitautitestauksesta voit lukea lisää tästä.
Jälkiehkäisyn jälkeen on suositeltavaa, että yhdynnän aikana käytetään luotettavaa ehkäisymenetelmää seuraavan kuukautiskierron alkuun. Tämä usein tarkoittaa kondomiehkäisyn käyttöä. Jos pohdit ehkäisyä ja siihen liittyviä tarpeita, voit lukea aiheesta täältä.
Tervetuloa myös keskustelemaan aiheesta, ilmaiseen ja nimettömään seksuaalineuvontachattiin. Löydät sen aukioloajat ja lisätietoa täältä.