Siirry sisältöön
Haasteet 10-vuotiaan nukkumaanmenossa
ID 282625
Miten saada melkein 10 v tyttö nukkumaan illalla , hän tarkistaa samat asiat moneen kertaan ja pitää muun perheen hereillä ? onko ovi kiinni, ei kai kukaan tule sisälle, onko korvakorut kiinni jne ? Asiat käydään läpi hänen kanssaan moneen kertaan , ei siitä tahdo tulla loppua. hänellä on aistiyliherkkyyttä. Muualla yötä ollessaan ei tätä ole .

Asiantuntija vastaa
31.08.2022 klo 09:09 - Vanhemmuuden asiantuntija , Väestöliitto
Hei kiitos kysymyksestäsi,
On kovin tavanomaista, että ikäkausista riippuen lapsilla voi olla erilaisia vaiheita ja rutiineja nukkumaan mennessä. Kerroit, että tyttäresi varmistelee kovasti asioita ennen kuin pystyy rauhoittumaan nukkumaan. On hyvin ymmärrettävää, että tämä voi olla vanhemmalle raskasta ja tilanne voi aiheuttaa hämmennystä koko perheelle.
Oletteko pystyneet keskustelemaan asiasta yhdessä lapsen kanssa? Osaako hän sanoittaa tai kuvailla tunnetta, joka nukkumaan käydessä tulee? Mihin esimerkiksi voi liittyä huoli siitä tuleeko joku ovesta sisään? Onko elämässänne tapahtunut jotain isompia muutoksia, joihin lapsi voisi reagoida? Olisi erittäin tärkeää keskustella lapsen kanssa ja pohtia onko toiminnan takana, jokin huoli tai pelko.
Kerroit, ettei tätä käyttäytymistä ole muualla kuin kotona. Kuinka kauan lapsella menee aikaa, että pystyy rauhoittumaan ja nukkumaan? Kerroit että lapsella on aistiyliherkkyyttä. Kuvailusi perusteella herää ajatus, että voisiko kyse olla jonkinasteisesta pakko-oireesta. Onko toimintamalli pakonomaista? Onko tällainen tarkastelu vain iltaisin tapahtuvaa vai tapahtuuko tätä myös muuhun vuorokauden aikaan?
Ajattelen, että olisi todella tärkeää, että lapsen nukkumaanmenon ympärille luodaan rutiinit, jotka toistuisivat samalla tavalla päivästä riippumatta. Säännöllisyys ja rutiinit luovat turvaa. Voisitteko tehdä, vaikka taulukon, johon lapsi voisi piirtää kaikki ne asiat, jotka haluaa ennen nukkumaan menoa tarkistaa. Voisitte käydä iltaisin listan avulla tarkistettavat asiat läpi ja lapsi voisi itse merkata paperille, että nämä tietyt asiat on tarkistettu. Konkreettinen ja hänelle itselleen jäävä merkki siitä, että asia on käyty läpi voisi helpottaa ahdistavassa tunteessa.
Miten muu perhe reagoi tilanteessa? Toit esille, että nukkumaan meno venyy kaikilla. On ymmärrettävää, että muun perheen hereillä pito voi turhauttaa ja hermostuttaa. Usein kuitenkin hermostuminen ja turhautuminen voi lisätä pakko-oireista käyttäytymistä. Omalla elekielellä ja äänenpainolla voi vaikuttaa rauhoittavasti lapsen kokemaan tunnetilaan. Lapsen kannalta onkin tärkeää lisätä mahdollisuuksien mukaan turvallisuuden tunteen kokemusta. Voisitte kokeilla myös illalla erilaisia rauhoittumiskeinoja. Pitääkö lapsi musiikista tai äänikirjoista?  Ajatuksia voisi pyrkiä rauhoittamaan ja suuntaamaan mieluisalla tavalla muualle. Kuumavesipullolla tai painopeitolla voi myös luoda fyysistä turvallisuuden -ja mukavuuden tunnetta.
Viestistäsi jäi vielä auki se, kuinka kauan tätä on kestänyt. Tilanteen jatkuessa kannustan olemaan yhteydessä kouluterveydenhuoltoon, jonka kautta olisi mahdollista järjestää keskustelutukea, sekä fyysinen terveystarkastus lapselle. Jatkuva kuormitus- ja ahdistustila voi alkaa muutoin näyttäytymään muussakin arjessa. Lapsen ollessa stressaantunut, muutoksen alla tai muuten kokiessa painetta voi keskusteluapu auttaa jäsentelemään hänen ajatuksiaan. Tilanteessanne apua saatte myös perheneuvolan kautta. Perheneuvolan kautta teillä on mahdollisuus saada kokonaisvaltaista tukea koko perheelle, sekä tunnesäätelyyn tukea lapselle.
Suomen Tourette- ja OCD- yhdistys Ry