Siirry sisältöön
En ole koskaan saanut orgasmia, mikä neuvoksi?
ID 280301
Mikä vialla kun olen 17-vuotias tyttö enkä koskaan ole saanut orgasmia? Olen masturboinut ties kuinka monella eri tavoilla vuosien varrella mutten koskaan ole saanut orgasmia. Tästä ei aikaisemmin ole ollut haittaa kun en ole ollut muiden kanssa suhteissa joissa tämä “ongelma” olisi tullut ilmi. Olen vain ollut hiljaisempi ystävien puhuessa aiheesta. Nykyään minulla on vakava suhde trans miehen kanssa. Olemme harrastaneet seksiä enkä silti ole saanut orgasmia joka harmittaa suuresti kumppaniani. Mikä neuvoksi?

Asiantuntija vastaa
12.07.2022 klo 14:15 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Orgasmi on kehossa ja mielessä tapahtuva seksuaalisen mielihyvän kokemus. Orgasmissa lantiopohjan lihakset supistelevat, ja lähestyvä orgasmi voi tuntua paineen tuntuna tai kuumotuksena sukuelimissä. Orgasmin kokemus on yksilöllinen, ja on myös tavallista, että kokemus vaihtelee. Joskus orgasmi voi olla vaikeaa tunnistaa tai nimetä, vaikka sen kokisikin. On myös tavallista, että orgasmia ei tule aina, tai ollenkaan. Täältä voit lukea lisää tietoa orgasmista.
Orgasmiin vaikuttavat monenlaiset asiat, kuten fiilis, mieliala, luottamus kumppaniin, mielessä olevat ajatukset, sekä oman kehon tuntemus. Esimerkiksi suorituspaineet siitä, että orgasmi pitäisi saada, stressi, jännitys tai häpeä voivat estää sen tulemisen. Täältä voit lukea lisää siitä, miksi orgasmi voi jäädä tulematta.
On hyvä muistaa, että orgasmi ei ole nautinnollisen seksin mitta. Itsetyydytyksen tai seksin kumppanin kanssa ei tarvitse tähdätä orgasmiin, ja sen tavoitteleminen voikin aiheuttaa suorituspaineita. Seksin aikana voi keskittyä nauttimaan hetkestä: seksuaalisesta kiihottumisesta, kosketuksesta ja aistimuksista. Tähän voi olla avuksi myös rentoutumisen ja läsnäolon taitojen opetteleminen. Avoin keskustelu seksistä kumppanin kanssa voi auttaa kumpaakin hahmottamaan, millaisista erilaisista asioista itselle ja toiselle nautinnollinen seksi koostuu.
Olet tervetullut keskustelemaan aiheesta lisää seksuaalineuvonnan chattiimme, jonka löydät täältä.
Voit myös varata ajan ajanvarauschattiin, avoinna olevia aikoja löydät täältä.