BETA Siirry sisältöön

Nuorten Väestöliitto verkkopalveluiden periaatteet ja käytännöt

Julkaistu 12.08.2019 - Tuottanut Väestöliitto
Tarjoamme alle 13 - 19-vuotiaille nuorille seksuaalineuvontaa verkkopalveluina. Voit käydä keskustelua omasta tilanteesta, etsiä tietoa ja pyytää neuvoa eri palvelukanavien kautta. Suomen lain lisäksi olemme sitoutuneet noudattamaan myös Nuorille suunnatun verkkotyön foorumin jäsenenä, yhteistyössä laadittuja verkkopalveluiden eettisiä ohjeita.

Verkkoneuvontapalveluiden työntekijät

Nuorten viesteihin vastaavat ja nuorten kanssa keskustelevat Väestöliitossa työsuhteessa olevat, koulutetut seksuaalisen hyvinvoinnin asiantuntijat.

Seksuaalineuvontachat

Voit keskustella työntekijämme kanssa reaaliaikaisesti osoitteessa www.vaestoliitto.fi/nuoret chatin aukioloaikoina. Keskustelemme yhden, korkeintaan parin asiakkaan kanssa kerrallaan, joten voit joutua jonottamaan vuoroasi chat-keskusteluun. Tarkoituksenamme on auttaa mahdollisimman monia nuoria, joten rajaamme keskusteluajan 30 minuuttiin. Jos asiasi vaatii pidempää tai toistuvaa keskustelua, voimme sopia ajanvarauschatistä, joka mahdollistaa tällaisen keskustelun.

Seksuaalineuvontachat aukioloajat

  • Maanantaina klo 14 -16
  • Keskiviikkona klo 15 – 17
  • Torstaina klo 13 – 15
  • Perjantaina klo 12 – 14

Ajanvarauschat

Tällä hetkellä ajanvarauschatteja avataan Seksuaalineuvontachatista ohjautuville asiakkaille. Sovimme ajanvarauschatin ajankohdasta seksuaalineuvontachatissa, jonka jälkeen pääset varaamaan ajan palveluun rekisteröitymisen ja kirjautumisen jälkeen.

Q&A seksuaalisuudesta nuorille

Voit lukea palstalle lähettyja kysymyksiä ja työntekijöidemme vastauksia niihin. Voit myös itse kysyä mieltäsi askarruttavan kysymyksen. Se onnistuu, kun  ensin rekisteröidyt palvelun käyttäjäksi. Palvelua käytetään kirjautuneena.

Luottamuksellisuus ja tietojen kerääminen

Tilastoimme chat-keskustelujen ja jätettyjen kysymysten määriä ja keskustelujen/kysymysten aiheita. Jos asiakkaan ikä ja sukupuoli käy ilmi viestistä/keskustelusta, ne tilastoimme myös.  Tietoja kerätään raportoinnin ja palvelun kehittämisen tarpeisiin. Emme kerää palvelun käyttäjistä henkilötietoja, eikä yksittäinen asiakas ole tunnistettavissa tilastokokonaisuudesta.

IP-osoite tallentuu verkkopalvelujärjestelmään. Se ei käy ilmi kanssasi keskustelevalle työntekijälle, mutta tarvittaessa viranomaiset voivat sen jäljittää tilanteissa, joissa se on tarpeen lastensuojeluilmoituksen, rikosilmoituksen tai hätäkeskushälytyksen tekemistä varten.

Mikäli chat-keskustelun tai Q&A -palstan viestin perusteella ilmenee lastensuojelullinen huoli, nuoren henkeen tai terveyteen kohdistuva rikos, seksuaalirikos tai hätätilanne, tulee työntekijämme lastensuojelulain mukaan olla yhteydessä hätäkeskukseen, lastensuojeluviranomaisiin tai poliisiin, keskustelutietoihin tai nuoren viestiin pohjautuen. Tällaisissa tilanteissa pyrimme avoimuuteen ja yhteistyöhön nuoren kanssa.

Nusuvefon eettiset ohjeet

Yhteydenottajan oikeudet ja velvollisuudet

  • Yhteydenottajalla on oikeus tietää, minkä ikäisille palvelu on tarkoitettu.
  • Yhteydenottajalla on oikeus tietää, voiko hän ottaa yhteyttä nimettömänä.
  • Yhteydenottajalla on oikeus tietää, missä määrin keskustelu on luottamuksellista.
  • Yhteydenottajalla on oikeus luotettavaan, turvalliseen ja oikeudenmukaiseen palveluun.
  • Yhteydenottaja ohjataan tarvittaessa muiden palveluiden piiriin.
  • Yhteydenottajalla on oikeus saada tietoa palvelusta ja sen järjestäjästä, tietosuojasta ja tietojen käsittelystä sekä antaa palautetta palvelusta.
  • Yhteydenottajalla on velvollisuus noudattaa palveluiden sääntöjä.

Verkossa toimivan ohjaajan oikeudet ja velvollisuudet

Ohjaaja on vapaaehtoinen tai palkattu työntekijä.

  • Ohjaajalla on oikeus saada tehtäväänsä koulutusta ja säännöllistä ohjausta.
  • Ohjaajalla on oikeus tietää, voiko hän pysyä palvelussa nimettömänä.
  • Ohjaajalla on oikeus olla suostumatta epäasialliseen kohteluun.
  • Ohjaajalla on velvollisuus puuttua sääntöjen vastaiseen käyttäytymiseen.
  • Ohjaaja on palvelussa sitoutunut toimimaan taustaorganisaationsa toimintaperiaatteiden ja arvojen mukaisesti.
  • Ohjaajalla on oikeus luopua vaitiolovelvollisuudesta, mikäli tulee ilmi suunnitteilla oleva tai jo tapahtunut vakava rikosasia tai lastensuojelullinen huoli. Luopuessaan vaitiolovelvollisuudesta ohjaajan on ilmoitettava siitä yhteydenottajalle mahdollisuuksien mukaan.
  • Ohjaaja on keskustelussa yhteydenottajaa varten.
  • Ohjaaja ei käsittele keskustelussa omia ongelmiaan.
  • Ohjaajan antama ohjaus on asianmukaista ja luotettavaa. Yhteydenottaja ohjataan tarvittaessa muiden palveluiden piiriin.
  • Ohjaaja voi tarjota vaihtoehtoja, mutta ei tee päätöksiä yhteydenottajan puolesta.
  • Ohjaaja ei pidä yhteyttä yhteydenottajiin työajan ulkopuolella.

Lähde: Nuorille suunnattu verkkotyön foorumi. Eettiset ohjeet verkkopalveluihin. [Viitattu 9.8.2019]

Aihealueet:  Nuorten elämä

Oliko tästä sinulle apua?