Siirry sisältöön

Artikkelit

Artikkelit ovat kirjoitettuja tekstisisältöjä, jotka järjestöjen asiantuntijat ovat tuottaneet. Artikkeleita voi seuloa kohderyhmän tai aihealueen mukaan.
Lohkotussa appelsiinissa on runsaasti C-vitamiinia
C-vitamiinia tarvitaan monissa kehon toiminnoissa. Monipuolisesta ja värikkäästä ruuasta saa riittävästi C-vitamiinia. Muista siis vihannekset, hedelmät ja marjat kaikilla aterioilla!
Tuottanut Gerontologinen ravitsemus Gery ry
Japanilaisten elinajanodote on maailmaan korkeimpia. Heillä on elämäntapoja, jotka ennustavat pitkää ja tervettä ikää.
Tuottanut Gerontologinen ravitsemus Gery ry

Ravintoa aivoille

Elämäntavoilla voidaan ylläpitää hyvää aivoterveyttä. Aivojen hyvinvointia tukevat terveellinen ruoka, liikunta, aivojen sopiva haastaminen, päihteiden vähäinen käyttö, sosiaaliset suhteet ja uni. Ruokalautaselle kannattaa kasata värikkäitä kasviksia,...
Tuottanut Gerontologinen ravitsemus Gery ry
Liesi ja ruokaa

Turvallisesti keittiössä

Huoneistopalojen alkusyttymispaikka on yleisimmin keittiö ja siellä liesi ja uuni. Siksi lieden lähellä ei pidä säilyttää mitään, joka sille päätyessä syttyy tuleen.
Tuottanut Gerontologinen ravitsemus Gery ry

Kypsennetty kasvis kelpaa!

Runsaasti kasviksia sisältävä ruokavalio on kaikin puolin suositeltava. Onko kypsissä kasviksissa ravintoaineita jäljellä ja vaikuttavat erilaiset kypsennystavat ravintoainepitoisuuksiin?
Tuottanut Gerontologinen ravitsemus Gery ry
Välipala antaa virtaa päivään. Kokoa monipuolinen välipala kasviksista, täysjyväviljatuotteista ja proteiinista.
Tuottanut Gerontologinen ravitsemus Gery ry
Senioripari valmistaa ruokaa
Lihasvoiman säilyminen on oleellista päivittäisistä toiminnoista itsenäisesti selviytymisen kannalta. Voimaa lihaksiin saa ruuasta ja lihasvoimaharjoituksista.
Tuottanut Gerontologinen ravitsemus Gery ry
Kaikki syövät tavallaan, mutta tutkittaessa koko väestöä, löytyy yhteisiä piirteitä. Aterioita on useita ja puurot sekä marjat maistuvat. FinRavinto 2017 -tutkimus kerää tietoa suomalaisten ruokailutavoista kerran viidessä vuodessa.
Tuottanut Gerontologinen ravitsemus Gery ry

Apuvälineitä ruokailuun

Syömisen tueksi on tarjolla monenlaisia apuvälineitä, ja kokeilemalla löytyvät omaa tai läheisen arkea helpottavat välineet. Sopivien aterimien ja astioiden käyttö helpottaa omatoimista syömistä.
Tuottanut Gerontologinen ravitsemus Gery ry
Pikkuisesi täällä. Kohtele minua hellästi ja arvostavasti. Minulla on oikeus hyvään ja turvalliseen lapsuuteen. Kosketa, silitä, suukota, kutita, hali ja helli. Näin saan pienestä pitäen tärkeitä muistijälkiä siitä, että olen sinulle tärkeä, ihailtava...
Tuottanut Väestöliitto
Lataa lisää