Siirry sisältöön
Yhteys lapsenlapsiin katkennut
ID 212944
Olen vaikean avioeron jälkeen menettänyt lapseni ja lapsenlapseni kokonaan. Onko minulla mitään mahdollisuutta saada tavata lapsenlapsiani, vaikka lasten vanhemmat sen estävät. En ole saanut tavata heitä lainkaan sitten 2014.

Asiantuntija vastaa
25.10.2021 klo 15:58 , Väestöliitto
Hei,
tilanteesi kuulostaa vaikealta ja haastavalta. Avioero itsessään on haastava prosessi, jossa joutuu käsittelemään monenlaista luopumista ja menetyksen tunteita. Sen lisäksi, että olet eronnut puolisostasi, olet joutunut tilanteeseen, jossa et saa yhteyttä lapsiisi etkä lapsenlapsiisi lainkaan.
Kysymyksesi perusteella oletan, että lastenlasten vanhemmat ovat syystä tai toisesta päätyneet siihen, että yhteyttä sinuun, isovanhempaan ei pidetä. Et kerro, minkä ikäisiä lapsenlapsesi ovat erosi aikana olleet ja minkä ikäisiä ovat nyt. Tapaamisia lastenlasten kanssa ei näiden lähes kahdeksan vuoden aikana ole ollut lainkaan.
Periaatteessa laissa lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta säädetään, että lapselle voidaan vahvistaa oikeus tavata erityisen läheistä henkilöä, johon lapselle on muodostunut vanhempi-lapsi suhteeseen verrattava, vakiintunut suhde. Sinun kohdallasi tätä lapsen oikeuksiin liittyvää säädöstä käsittääkseni ei voi hyödyntää, sillä suhteenne katkeamisesta on jo vuosia aikaa ja läheisen suhteen toteennäyttäminen olisi käytännössä mahdotonta. Lisäksi, vanhempien vastustaessa asiaa, oikeusprosessi oletettavasti pikemminkin haittaisi kuin hyödyttäisi asiaasi.
Vapaaehtoinen riita-asioiden sovittelu voisi olla jonkinlainen mahdollisuus pyrkiä ratkaisuun. Voit olla yhteydessä oman asuinalueesi sovittelutoimistoon ja pyytää sovittelua lastenlasten tapaamisten järjestämiseksi. Sovittelu on kuitenkin aina vapaaehtoista, joten lasten vanhemmat voivat myös kieltäytyä sovittelusta.
Huomioitavaa on, että lastenlasten oikeus tavata sinua on eri asia kuin sinun oikeutesi tavata lapsenlapsia. Olet nyt lähes kahdeksan vuoden ajan kipuillut menetettyä kontaktia lapsenlapsiisi. Joskus käy niinkin, että lastenlasten kasvaessa he ottavat itsenäisesti yhteyttä. Jos niin käy, älä sorru syyttämään lastenlasten kuullen heidän vanhempiaan tai ex-puolisoasi välien katkeamisesta.  Avaa sylisi ja ovesi nuorille ja kerro, että olet kaivannut ja pitänyt heitä mielessäsi kaikki nämä vuodet.