Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana jälkiehkäisyn ottamisen jälkeen?
ID 300338
Hei, harrastin suojaamatonta yhdyntää kuukausi sitten, jossa mies laukesi sisääni. Hain jälkiehkäisyn, mutta oli kierron loppuvaihe päivä 21 ja jälkiehkäisy ei tietääkseni auta ovulaation jälkeen. Menkkani tulivat muutaman päivän myöhässä melko normaalisti. Onko mahdollista, että jälkiehkäisy sai ne myöhästymään? Olen tehnyt myös tämän kuukauden aikana viikon välein aktiivisesti raskaustestejä, jotka ovat antaneet kaikki negatiivisen tuloksen. Onko silti mahdollista, että olisin raskaana?

Asiantuntija vastaa
31.10.2023 klo 15:40 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Pohdit kysymyksessäsi raskauden mahdollisuutta, koska olitte edellisen kuukautiskiertosi aikana harrastaneet suojaamatonta yhdyntää ja olit tämän jälkeen hakenut jälkiehkäisyn. Jälkiehkäisyn ottaminen oli tapahtunut kuukautiskiertosi loppuvaiheessa ja oletettavasti ajattelit ovulaation olleen jo aikaisemmin. Pohdit myös, että olisiko ottamasi jälkiehkäisy voinut vaikuttaa kuukautistesi poikkeamaan muutamalla päivällä.
Toimit ehkäisyn pettämistilanteessa aivan oikein eli hait jälkiehkäisyn apteekista. On kuitenkin totta, että jälkiehkäisyn tarkoituksena on siirtää ovulaatiota ja ovulaation jälkeen otetulla jälkiehkäisyllä ei enää voida siirtää jo tapahtunutta ovulaatiota. Koska kuukautiskierrossa voi olla poikkeamaa, on kuitenkin järkevää raskauden ehkäisyn pettäessä hakea jälkiehkäisytabletti apteekista, vaikka uskoisi ovulaatioajankohdan olevan jo ohi. Ovulaatiosta voit lukea lisää täältä.
Jälkiehkäisytabletti sisältää keltarauhashormonia, jolla on voinut olla vaikutusta kuukautisvuodon muuttuneeseen alkamisajankohtaan. On kuitenkin varsin normaalia, että kuukautiset ovat esimerkiksi stressaavassa tilanteessa muutaman päivän myöhässä. Jälkiehkäisystä löydät lisätietoa täältä.
Kerroit, että olet nyt tapahtuman jälkeen tehnyt raskaustestin viikoittain ja testi on näyttänyt negatiivista. Raskaustesti kertoo luotettavasti tämän hetken tilanteen. Kertomasi mukaan raskaudelle ei tässä kohtaa pitäisi enää olla riskiä, koska kuukautiset ovat tulleet normaalisti ehkäisyn pettämisen jälkeen. Jos esimerkiksi kuukautisesi eivät olisi alkaneet, niin raskaustestin tekemistä suositellaan aikaisintaan 3-4 viikon kuluttua yhdynnästä tai siinä kohtaa, kun huomaan kuukautistesi olevan myöhässä. Raskaustestin tekemisestä löydät lisätietoa täältä.
Jos raskauden ehkäisy on sinulle ajankohtaista, niin suosittelen ottamaan yhteyttä esimerkiksi paikkakuntasi ehkäisyneuvolaan tai koulu/opiskeluhuollonterveydenhoitajaan. Hän voi ohjata sopivan ehkäisymenetelmän valinnassa sinua. Useat ehkäisymenetelmät on monessa kunnassa maksuttomia nuorille. Lisätietoa raskauden ehkäisymenetelmistä löydät täältä.
Toivottavasti vastauksesta oli apua pohdintoihisi! Voit halutessasi tulla juttelemaan asiasta myös seksuaalineuvontachattiimme. Chatin löydät täältä.