Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana?
ID 263587
Voinko olla raskaana? Oon käyttäny minipillereitä jo yli vuoden ja siitä asti harrastanut seksiä niiden varassa. Nyt yks päivä unohdin pillerin ja otin sen 6h myöhässä ja samana iltana harrastettiin Samoin kun ennen. Oon myös raskauspelkonen ja yliajattelen tosi helposti niinku nyt mutta mulla ei oo kun aamupahoinvointia ja valkovuoto. Sellasia ihme nippailuja oli pari päivää mutta ne meni ohi. Oon vähä pyöristynyt mahan kohalta mutta koko maha on tasasen tuntunen joka kovasta.

Asiantuntija vastaa
05.11.2021 klo 12:01 , Väestöliitto
Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Pohdit viestissäsi raskauden mahdollisuutta tilanteessa, jossa olet ottanut ehkäisypillerin myöhässä ja harrastanut vielä samana iltana seksiä. Kerrot käyttäneesi yli vuoden minipillereitä ja olleesi seksuaalisesti aktiivinen koko sen ajan. Hienoa, että huolehdit seksuaaliterveydestäsi ja suhtaudut ehkäisyyn vastuullisesti.
Minipillereissä on päivittäinen annostelu ja jotta ehkäisyteho säilyisi, minipillereitä tulee käyttää säännöllisesti joka päivä samaan aikaan. Jokainen voi kuitenkin joskus unohtaa ottaa pillerin, mikä voi aiheuttaa hätääntyneen tunteen. Ensiksi on hyvä rauhoittua ja lukea omien pillereiden pakkausseloste huolellisesti. Siellä pitäisi olla määriteltynä tarkkaan, missä tapauksissa unohdus voi olla riski raskaudelle, ja milloin on hyvä ottaa yhteyttä lääkäriin.
Minipillereiden ehkäisyteho perustuu keltarauhashormoniin. Keltarauhashormoni on hieman erilainen eri valmisteissa. Useimmissa minipillereissä ehkäisyteho perustuu kohdunkaulan liman muuttumiseen, jolloin siittiöiden kulkeutuminen kohtuun estyy. Ovulaatio tapahtuu normaalisti muutaman viikon päässä kuukautisista. Näiden pillereiden otossa sallitaan tyypillisesti enintään kolmen tunnin viive. Toisin sanoen, jos pillerin ottaa yli kolme tuntia myöhemmin kuin normaalisti, voi ehkäisyteho olla heikentynyt.
On kuitenkin myös minipillerivalmisteita, joissa ehkäisyteho perustuu munasolun irtoamisen eli ovulaation estoon sekä kohdunkaulan liman sitkistymiseen. Näissä valmisteissa tabletin ottamisen ajankohta ei ole yhtä kriittinen eikä ehkäisyteho heikkene niin kauan, kun tabletin ottaa 12 tunnin sisään.
Minipillerivalmisteiden ehkäisytehot perustuvat siis hieman eri mekanismeihin ja siksi on vaikeaa sanoa suoraan raskauden mahdollisuudesta tietämättä tarkkaan, mistä lääkevalmisteesta sinun kohdallasi on kyse.
Raskaudesta saa lopullisen varmuuden tekemällä raskaustestin. Raskaustestejä voi ostaa ruokakaupoista ja apteekeista. Raskaustestin voi tehdä luotettavasti, kun riskitilanteesta on kulunut kolme viikkoa tai kun kuukautiset ovat myöhässä. Voit lukea lisää raskaustestistä täältä. Raskautta ei todeta oireiden perusteella, sillä oireet voivat viitata moniin muihin asioihin.
Unohtuneen pillerin vuoksi sinun kannattaa jutella koulun terveydenhoitajan tai ehkäisystäsi vastaavan lääkärin kanssa asiasta varmistaaksesi, että ehkäisyteho on vielä voimassa. Voit myös tulla Nuorten Väestöliiton seksuaalineuvontachattiin juttelemaan asiasta. Chatin aukioloajat löytyvät täältä.