Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana?
ID 263018
Hei, aloitin minipillerit 3pv sitten, mutta kun harrastin suojaamatonta yhdyntää, olin käyttänyt pillereitä vasta 2pv. Minulla oli juuri ollut kuukautiset ja vaihdoin yhdistelmäehkäisypillereistä minipillereihin, ovulaatio ei siis mahdollista. Harrastimme muutaman kerran peräkkäin yhdyntää, mutta poikaystäväni ei kuitenkaan lauennut sisääni. Olen lukenut eri lähteistä tietoa ja joissain sanotaan, että jälkiehkäisy kannattaisi ottaa, mutta en halua että kehoni menee aivan sekaisin. Ystäväni sanoi ettei jälkiehkäisyä tarvita kunhan emme jatka keskeytettyä yhdyntää. Apua tulenko raskaaksi???

Asiantuntija vastaa
01.11.2021 klo 16:15 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi raskauden mahdollisuutta tilanteessa, jossa olet vaihtanut yhdistelmäehkäisystä minipillereihin. Kerrot viestissäsi, että teillä oli emätinyhdyntää ilman kondomia kaksi päivää ehkäisymenetelmän vaihdon jälkeen, mutta keskeytitte emätinyhdynnän ennen siemensyöksyä.
Raskaaksi tuleminen riippuu monesta asiasta. Raskaaksi voi tulla ovulaatioaikana, mikäli suojaamatonta emätinyhdyntää on ollut viikon sisään ennen ovulaatiota. Keskeytetty yhdyntä itsessään on riski raskautumiselle, sillä tiedämme, että toisinaan esiliukasteessa on siittiöitä, ja monesti ulosveto ennen siemensyöksyä tapahtuu liian myöhään. Emme voi varmuudella sanoa, oliko esiliukasteessa siittiöitä vai ei, tämä jää täysin arvailun varaan. Ymmärrän myös viestistäsi, että sinulla on ollut taukoviikko yhdistelmäehkäisyn käytössä, ja mikäli näin on, tulisi kondomia käyttää seitsemän vuorokauden ajan minipillereiden aloittamisesta ehkäisytehon varmistamiseksi
Sinulla ei kuitenkaan ole syytä paniikkiin, sillä raskautumiseen vaikuttaa hyvin moni eri tekijä. Jälkiehkäisy saattaisi olla tilanteessasi suositeltava, mutta siitä ei välttämättä enää tässä vaiheessa ole hyötyä, sillä jälkiehkäisyn teho on parhaimmillaan 12h emätinyhdynnästä, jonka jälkeen teho laskee. Jälkiehkäisy tulisi ottaa viimeistään 72h kuluesssa emätinyhdynnästä. Kannattaa tehdä raskaustesti varmuuden vuoksi. Raskaustestin voi tehdä luotettavasti, kun riskitilanteesta on kulunut kolme viikkoa tai kun kuukautiset ovat myöhässä. Täältä näet lisää tietoa raskaustestistä.
Ehkäisypillerien käytöstä vastaa kuitenkin ensisijaisesti sinua hoitava lääkäri, ja ehkäisymenetelmän vaihdossa tulee noudattaa lääkärin ja lääkereseptin ohjeita ehkäisytehon varmistamiseksi. Mikäli olet huolissasi mahdollisesta raskaudesta ja pillereiden yhtäaikaisesta käytöstä, tulisi sinun myös näissä kysymyksissä konsultoida terveydenhuoltoa. Jos sinua kovasti huolettaa tilanne, voit tulla seksuaalineuvontachattiimme juttelemaan aiheesta!