Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana?
ID 250996
16v miettii täällä voisko olla raskaana??! harrastettiin poikaystävän kans joku reilu kuukausi sitten suojaamatonta seksiä ja se tuli puoliks mun sisälle… luin jostain et närästys ois yks oire kans ja mua on närästänyt viimmeset puoli viikkoa todella paljon ja alavatsa vähän ”turvoksissa”. Mutta mulla on nyt menkat ja siitä huolimatta luin taas jostain et ns menkat voi tulla et se ei oo mahotonta mut harvinaista mut vaan et niitä ei sanota menkoiksi.. että mäen ny yhtää tiiä mitä pitäs tehdä…

Asiantuntija vastaa
17.05.2021 klo 14:09 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi raskauden mahdollisuutta ja raskauden oireita. Kerrot myös, että sinulla on tällä hetkellä kuukautiset.
Raskautta ei todeta oireiden perusteella, sillä oireet voivat viitata yhtälailla kuukautisiin tai esimerkiksi johonkin flunssaan. Raskauden voi testata luotettavasti raskaustestillä kolme viikkoa suojaamattomasta emätinyhdynnästä. Jos sinulla on nyt kuukautiset, on epätodennäköistä, että olet raskaana. Raskaustesti on kuitenkin hyvä tehdä silloin, kun emätinyhdyntää on ollut ilman kondomia, hormonaalista ehkäisyä tai kuparikierukkaa. Tästä löydät lisää raskaustesteistä.
Keskeytetty yhdyntä ei ole useimmiten luotettava raskaudenehkäisykeino. Peniksen ulosvetäminen voi tapahtua liian myöhään, ja tiedämme, että välillä myös esiliukasteessa on eläviä siittiöitä. Jos raskauden haluaa välttää, on syytä ottaa kondomi käyttöön tai pohtia muuta raskaudenehkäisymenetelmää.
Lopuksi vielä nostan esiin seksitautiriskin, joka saattaa olla olemassa, mikäli kondomi ei ole käytössä. Jos olette toistenne vakituiset seksikumppanit eikä teillä ole ollut seksiä aiemmin jonkun muun kanssa, niin riskiä ei ole.
Jos ehkäisy mietityttää, niin olet lämpimästi tervetullut seksuaalineuvontachattiimme keskustelemaan asiasta. Voit jutella siitä myös kouluterveydenhoitajan kanssa tai ottaa yhteyttä paikalliseen ehkäisyneuvolaan.