Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana?
ID 286598
Hei, Olen viime kuun alkupuolella harrastanut kaksi kertaa seksiä (kondomia käyttäen). Viimr kuussa minulla ei alkanut menkkoja ja olin ihan paniikissaan että miksi ei ole alkanut ja nyt vihdoin alko menkat. Mutta voinko silti olla raskaana? Minua pelottaa ja tein viime kuussa raskaustestin kun huomasin että menkat eivät ole alkaneet ja sain siitä negatiivisen tuloksen. Nyt minulla alkoi kuukauden myöhässä ja onko tämä normaalia?

Asiantuntija vastaa
09.11.2022 klo 16:22 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi kuukautisten poisjäämisestä sekä pohdinnastasi raskauden suhteen. Kerrot tehneesi raskaustestin viime kuussa varmuuden vuoksi, ja käytitte yhdynnässä kondomia. Kerrot myös paniikin tunteista, joita olet käynyt läpi.
Kondomi on oikein käytettynä luotettava raskaudenehkäisymenetelmä. Kertomasi perusteella uskon, ettei raskaus ole tässä tilanteessa mahdollinen. Monia nuoria pelottaa kovasti raskautuminen, vaikka ehkäisystä olisi huolehtinut. On kuitenkin hyvä, että olet tehnyt testin, kun kuukautisia ei ole kuulunut.
Raskaustesti on luotettava menetelmä raskauden testaamiseen silloin, kun testin tekeminen ajoitetaan oikein. Testi tehdään kolme viikkoa suojaamattomasta yhdynnästä tai silloin, kun kuukautiset ovat jääneet pois. Jatkoa ajatellen tiedoksi, että kannattaa toistaa testi viikon päästä, mikäli kuukautiset eivät ala viikon sisällä edeltävästä testauskerrasta. Täältä voit lukea lisää raskaustestistä. Voit myös pohtia raskaustestin tekemistä uudelleen, mikäli sinua kovasti tilanne mietityttää, mutta kuukautisten tulo itsessään viittaa siihen, ettei raskaus ole mahdollinen. Epätodennäköisyydestä huolimatta, raskaustesti on varmin tapa testata raskaus.
On tavallista, että kuukautiskierrossa tapahtuu joskus muutoksia. Tämä voi liittyä moniin asioihin kuten sairasteluun, stressiin, kovaan fyysiseen harjoitteluun tai painonvaihteluun. Syitä on siis monia. Ensimmäisten parin vuoden ajan kuukautiset voivat olla epäsäännölliset, mutta pikkuhiljaa kierto monesti tasaantuu. Jonkinlainen vaihtelu on kuitenkin tavallista, ja kaikilla ei koskaan muodostu säännöllistä kiertoa. Mikäli kuukautiset heittelevät sinulla enemmänkin tulevaisuudessa, voit ottaa asian puheeksi kouluterkkarilla tai terveydenhuollossa. Täältä löydät lisää tietoa epäsäännöllisistä kuukautisista.
Kannattaa myös pohtia ehkäisymenetelmiä sekä sitä, onko kondomi toistaiseksi riittävä menetelmä vai haluaisitko jonkin pitkäaikaisen ehkäisymenetelmän käyttöön. Ehkäisyvaihtoehdoista voi jutella kouluterveydenhoitajan kanssa, terveydenhuollossa tai ottaa yhteyttä paikalliseen ehkäisyneuvolaan. Täältä löydät lisää tietoa ehkäisymenetelmän valinasta. Täällä taas voit tutustua erilaisiin ehkäisymenetelmiin.
Mikäli sinua huolettaa kovasti tilanteesi tai haluaisit keskustella raskauteen liittyvästä pelosta enemmänkin, voit tulla juttelemaan meidän seksuaalineuvontachattiin. Chatin löydät täältä.