Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana?
ID 271598
Pelkään että olen raskaana Hei! Aloitin e-pillerit joulukuun alussa mutta ensimmäisen laatan kohdalla kävi niin, että pudotin ja hukkasin yhden pillerin. Jatkoin pillerien syömistä yhden päivän edellä niin, että viimeisen pillerin päivänä (24) ei ollut enää pilleriä. Pillerien pakkausselosteessa luki että jos ”pillerin unohtaa” päivinä 15-24, voi aloittaa suoraan lumepillerit ja ehkäisyteho säilyy joten tein näin ja minulta jäi puuttuva kokonaan ottamatta. En harrastanut seksiä tämän liuskan aikana vielä ollenkaan, mutta seuraavan liuskan ensimmäisellä viikolla kyllä (tammikuun alku) ja tämä tapahtui ilman kondomia. Kuukautiset tulivat normaalisti tämän liuskan jälkeen pari viikkoa sitten, mutta viime viikkoina rintani ovat turvonneet sekä muuttuneet aroiksi ja alavatsassani on välillä ollut kipua ja kramppeja. Olen tehnyt kaksi raskaustestiä. Yhden pari viikkoa sitten ja yhden tällä viikolla ja molemmat ovat olleet negatiivisia. Voinko tästä huolimatta olla raskaana, kun ensimmäisen liuskan pillereistä jäi yksi pois? Olen myös pohtinut, että voivatko kyseiset oireet liittyä sittenkin pillereiden aloittamiseen ja ensimmäisiin seksikertoihin. Jokatapauksessa raskauden pelko ahdistaa paljon.

Asiantuntija vastaa
17.02.2022 klo 09:09 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissä huolestasi liittyen raskauteen. Kerrot ehkäisypillereiden käytöstä sekä tekemistäsi raskaustesteistä.
Ehkäisypillereiden käytössä keskeistä on lääkärin ja lääkkeen pakkausselosteen ohjeen noudattaminen. Kun pillereitä käytetään ohjeiden mukaisesti, on ehkäisyteho erittäin hyvä. Mikäli olet toiminut tilanteessa ohjeiden mukaisesti, voit olla luottavaisin mielin. Yhdistelmäehkäisyssä edes yhden pillerin unohdus ei välttämättä vaikuta merkittävästi ehkäisytehoon. Minipillereiden kanssa ehkäisyteho heikkenee herkemmin.
Kerrot myös tehneesi kaksi raskaustestiä, joiden tulokset ovat olleet negatiiviset. Raskaustestin tulos on luotettava viimeistään kolme viikkoa suojaamattomasta emätinyhdynnästä. Kyseessä ei tässä tapauksessa ollut täysin suojaamaton emätinyhdyntä. Raskaustestistä löydät lisää tietoa täältä.
Raskautta ei koskaan todeta oireiden perusteella. Oireet voivat johtua muista hormonaalisista syistä, ja sinun kohdallasi oireet voivat liittyä esimerkiksi ehkäisypillereiden ensimmäisiin käyttökuukausiin. Lisätietoa tästä löydät pakkausselosteesta.
Mikäli raskaus huolettaa sinua ehkäisyn käytöstä huolimatta, ja koet huolen vaikuttavan seksuaaliseen tai arjen hyvinvointiisi, olet lämpimästi tervetullut juttelemaan asiasta seksuaalineuvontachattiimme. Ehkäisyyn liittyvissä pulmatilanteissa saat myös apua paikallisesta ehkäisyneuvolasta, terveydenhuollosta ja kouluterveydenhoitajalta.